Bertil Hammarstedt tillbaka?

I och med att EU nu bestämt att de går in med ca 50 miljoner i syfte att hitta en långsiktig permanent lösning för Kvarkentrafiken måste alla parter nu lösningsinrikta sig. Det gäller inte minst ansvaret som Umeå kommun har i frågan.

Jag har aldrig varit orolig över att vi skulle nå till denna position i och med att den svenska regeringen sa ja till EU-ansökan. Det är nu det verkliga jobbet börjar. Det är nu som alla kort ska synas och alla för och nackdelar läggas fram på bordet. Ska en ny miljövänlig färja kunna byggas måste inte bara bättre flöde av människor mellan Sverige och Finland till utan även ökade transporter av allehanda slag.

Ni som minns så hoppade Bertil Hammarstedt av projektet i och med att den svenska regeringen, som de sagt hela tiden, inte i nuläget skulle gå in med pengar. Han trodde helt plötsligt inte på projektet och klev av. Ingen kan självklart tvinga någon att stanna kvar i ett projekt eller arbete om denne inte vill. Tyvärr var Hammarstedts avhopp i praktiken det största hotet mot att få igenom första delen av projektet. Att som ledare plötsligt kliva av i slutet av finalen på ansökan skickade märkliga signaler till EU. De signalerna uppvägdes (som tur var) dock av alla de som trodde och tror på Kvarkentrafikens framtid.

Min fundering är nu, Bertil Hammarstedt, om du kommer tillbaka till arbetet med Kvarkentrafiken? Du kan dessa frågor, du har ett enormt nätverk och du vet hur en slipsten kan dras. Lämna den frustration du kände när du hoppade av bakom dig och kom med på båten igen. Nu ska vi alla kämpa för att även nästa steg i projektet blir en verklighet. I det arbetet är jag övertygad om att du fortsatt kan bidra.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.