Monteringen på Volvo

Så kom då det besked som ingen av oss ville höra. Monteringen på Volvo Lastvagnar flyttar till Göteborg. Tragiskt för alla inblandade. Tragiskt för de som idag arbetar på Volvos montering, för de som är underleverantörer till Volvo och för de arbetandes familjer.

Jag vet inte mer än det som kan läsas i media och där förklarar Volvos koncernledning att beslutet hänger samman med Volvos överlevnad på sikt. Detta är något av ett standardargument när produktion läggs ned på ett ställe för att flytta till ett annat eller helt upphöra. Jag, kanske fler med mig, är intresserad av att få se vilken analys som ligger till grund för beslutet. Två befintliga fabriker, en i Göteborg och en i Umeå, har plats för monteringen. Mig veterligen är Umeåfabriken väldigt effektiv. Den effektiviteten ska alltså inte bara matchas utan vara än bättre i Göteborg om en flytt ska vara ekonomiskt motiverad. Är den det?

När Scania levererar axlar från Luleå på ett försvarbart ekonomiskt sätt är avståndet med andra ord inte ett argument för Volvo. Min snabba slutsats är att det har mer att göra med förhandlingar om vilken fabrik som ska drabbas av neddragning. Arbetsgivare och fack har nog en del att förklara som inte bara utåt bygger på standardargument 1 A, Volvos långsiktiga överlevnad.

Återigen, beklagar alla som drabbas av beslutet i Umeå och vår region. Det blir oerhört tufft att möta upp detta bortfall av sysselsättning.

 

20 kommentarer

  1. Leif

    Dom måste väl få tjäna pengar. Du vet det ni bedriver er politik på. Tjäna pengar. Sluta gråta krokodiltårar.

    • Anders Sellström (inläggsförfattare)

      Så är det Leif. Om Volvo inte tjänar pengar på att bygga lastbilar finns det inge anledning att bygga lastbilar. Se hur det gick för SAAB. En bra bil men…alldeles för få köpte dom. Vad jag vill syna är om Volvos analays och beslut verkligen bygger på ekonomiska fundament. Det kan lika väl handla om kohandel mellan arbetsgivaren och Metall om vilken ort som ska få stryka på foten, Göteborg eller Umeå.

  2. Lars A Grahn

    Hej Anders,
    I Luleå tillverkar man axlar till Scania i Södertälje.
    I Oskarshamn tillverkar man hytter, jag har varit där.
    Det är enorm skillnad, ungfär som att frakta timmer 100 mil jämfört med panel.
    Hälsningar
    Lars A Grahn

  3. Neo

    De anställda erbjuds sannolikt att få följa med ned till Göteborg, och ifall Volvo är ett företag som bryr sig om sin personal så hjälper de även till att hitta bostad i Göteborgsområdet plus eventuellt hjälper till att hitta jobb till de anställdas partner. Umeå kommun måste bli bättre på att locka företag, inte bara butiker, att etablera sig i Umeå!

  4. JonasE

    Jag skall börja med att citera en F.d. svåger, som tidigare varit teknisk chef på Volvo i Umeå (han var produktionstekniker vid just citat tillfället), han sa en gång att om man ”vill” räkna på att det blir billigare/bättre att flytta jobb så gör man det, och om man ”vill” räkna på att det bli billigare/bättre att flytta hem jobb så gör man det istället !!

    Det jag inte får ihop i denna ekvation är att transportkostnaden av hytterna är ju i princip den samma oavsett om dom är fyllda med inredning eller inte, det är ju volymen som kostar i detta fall, så vad som är den egentliga motiveringen till flytten kan man undra över, för de rent ekonomiska motiveringarna känns tunna !!.

    Jag har själv jobbat för olika underleverantörer till Volvo, och jag vet av egen erfarenhet att en flytt av produktion är enormt kostsam, med både produktions och kvalitetsstörningar som kan dra ut över tid dessutom, att det är någon som räknat på detta är ju självklart, men vad ”ville” dom räkna på egentligen ??.

    • Anders Sellström (inläggsförfattare)

      Nu är du inne på rätta tankar. Transportstödet är dels en oerhört liten del av Volvos kostnadsmassa men inte detta fall opåverkad. Den har inget med saken att göra. Det handlar om långsiktig strategi och maktkamp mellan Göteborg och Umeå. Törs nästan garantera att Metall centralt varit delaktig i detta. Göteborg eller Umeå…..

      • JonasE

        Ni kan man knappast skylla på Metall i detta, då det är Volvo som bestämmer vad Volvo gör, och fackets möjligheter till påverkan över sådant är marginell, -har själv suttit i fackstyrelsen på ett företag med dryga 100-talet anställda, och vet att fackets makt är begränsad i detta !!.

  5. Per-Erik Johansson

    Mycket intressant att Anders Sällström nu vill ställa arbetare mot arbetare och kasta skulden på facket för nedläggningen. Också hans exempel om Scanias tillverkning tas som exempel vilket bara tydliggör hans brist på kunskap kring industriell verksamhet och vad som är kritiskt vid olika typer av produktion. Det skulle vara mer klädsamt om han, som talesperson för KD i riksdagen i ekonomiska frågor, steg fram som riksdagsman från Umeå och Västerbotten och lovade att han skall göra allt vad han kan för att rädda industrijobben i Norrland. Han kan exempelvis utnyttja sina kontakter i regeringskansliet och försöka påverka näringsministern, hon som vid besöket i Umeå i augusti påstod att hon inget kan göra….vi behöver en bred uppställning kring dessa frågor och gemensamt arbeta för lösningar istället för att ställa sig vid sidan och bekvämt kommentera. Där är alla aktörer välkomna, också Anders Sällström.

    • Anders Sellström (inläggsförfattare)

      Per-Erik, trampade jag på en öm fot eller..? Det är ju fackföreträdare och aktiva S-politiker som försöker göra sken av att transportstödet har med saken att göra. Ta dom i hampan istället och berätta för dom att det inte har med saken att göra. Det fördummar och förstår för vårt gemensamma fokus, nämligen industrijobben i norra Sverige.

  6. carola

    ”Det kan lika väl handla om kohandel mellan arbetsgivaren och Metall om vilken ort som ska få stryka på foten, Göteborg eller Umeå…..”
    Jag tror jag svimmar….hur tänkte du nu Anders Sellström..Tänkte du att Facken..Inte Facket IF Metall, utan facken alla facken , ska ha suttit och kohandlat med företaget, med koncernledningen..Jag vill att du förklarar hur du tänkte där.
    Facken här från Umeå har då kämpat för att jobben skulle bli kvar här och tro mej vi kommer fortsätta kämpa för våra jobb.
    Men det har gjorts en utredning kring det här, inga förhandlingar.. Utredningen beställd av företaget, Facken har begärt en löntagarkonsult för att man inte fått full insyn i utredningen.
    Förhandlingarna kommer sedan men då utifrån det inriktningsbeslut som ledningen tagit, beslutat och bestämt.
    Carola Andersson
    sekr IF Metall Volvo Lastvagnar
    ordf. IF Metall Södra Västerbotten
    anställd på Volvo sedan -94

    • Anders Sellström (inläggsförfattare)

      Självklart kämpar varje facklig organisation lokalt för sina medlemmars jobb. Allt annat vore ett allvarligt brott mot medlemmarnas väl och ve. Göteborg krigar för sina medlemmar och Umeå för sina. Dock är det ju samma fackliga organisation. Tror du då inte att det förs samtal mellan Volvo och er centrala organisations företrädare?

      • carola andersson

        Näe Anders Sellström. Jag tror mej veta att IF Metallförbundet inte medverkat i dessa frågor. Men vet du annat vore det intressant att du förmedlade det.
        DU kan majal mej den uppgiften. Typ på vilka möten mitt förbund suttit med.
        Så där rättar jag dej för jag tycker / vet att du har fel.
        Tror du i din vildaste fanatsi att Volvo ledningen hört sig för vart det gör ”minst ont” att förlora jobb.?? Jag tycker dina kommentarer är påhopp på IF Metall både på klubben på Volvo, på IF Metall centralt.
        Det har ju för tusan inte varit förhandlingar i frågan. Ledningen har gjort en utredning. Facken har kallat in en löntagarkonsult för att få INSYN..eftersom man inte haft det.
        Men som sagt ,vet du att du har rätt så hör av dej , det skulle vara ”kul” att få höra vem, när och var och på vilken nivå i utredningen någon från IF Metall suttit med. Sen glömmer du att vi inne på fabriken har ytterligare 3 fackförbund, men du väljer att slå på IF Metall…märkligt.
        Hör du inte av dej så tolkar jag din tystnad som att du har fel.
        Hälsningar
        Carola Andersson
        sekr IF Metall Volvo Lastvagnar
        ordf. IF Metall Södra Västerbotten

        • Anders Sellström (inläggsförfattare)

          Visst vet du och jag att de centrala organisationerna som berörs av dylika åtgärder från ett storföretag alltid involveras på ett eller annat sätt? Det enda jag säger är att om Metall centralt ställs inför ett faktum att jobb försvinner från Sverige. Ska dom i det läget inte tycka något? I medlemmarnas intressen är det väl klokt att tycka något i frågan om var dessa jobb påverkar helheten minst. Fackets syn på Volvos slagkraft som företag på lång sikt bäst tas tillvara. Kolla hur Metalls representanter i Volvos styrelse agerat. Kan ju vara intressant att veta.

  7. Gunnar Dahlberg

    Varför försöker du göra if metall ansvarig för detta beslut?
    Själv har jag fått information om att kd lovat volvo två miljarder i etableringsstöd om dom flyttar till Göteborg. Syftet med det är att vinna valet i Umeå.
    Detta påstående har betydligt ner substans och sanningshalt i sig än ditt löjliga utspel. Verkligheten är alliansens politik ned minskat transportstöd som nu istället kommer att betalas ut som arbetslöshetsersättning till högre kostnad för staten.
    Är inte medlem i IF metall och kommer nog inte att bli det heller.

    • Anders Sellström (inläggsförfattare)

      Volvo har ansvaret. Självklart. Tror du att Metall inte tycker något i frågan när Volvo ställer ett ultimatum? Däremot råder det ingen tvekan om vem som ansvarar för beslutet om förändringar av produktionen i Sverige.

  8. Bo Johansson

    Ja, dagens regering är väl att likna vid en hop med hästskojare. Eftersom Du menar att AG och IF Metall håller på med kohandel. Som jag har förstått så har Volvo´s koncernledning tagit ett inriktningsbeslut om att hytt tillverkningen ska flyttas. Efter det så ska lokala förhandlingar till mellan Arbetsgivaren och de lokala fackliga organisationerna. Och är detta det som Du menar är ”kohandel”, och samtidigt sitter i sveriges regering? Då tycker jag verkligen att Du inte respekterar medlemmarnas företrädare och dess organisation.
    Fast blir samtidigt inte förvänad med tanke på hur Ni styr detta land.
    Mvh…Bosse.

    • Anders Sellström (inläggsförfattare)

      I en förhandling om något fattas en del beslut. Menar du på fullt allvar att Volvo inte pratat med Metall centralt innan beslut fattats? Självklart är Volvo ansvarig för neddragningen i Sverige, därom råder inget tvivel. Dock har jag ohyggligt svårt att se att inte Metall tyckt till i frågan om var den neddragningen gör minst ont. Det är ju också att ta ansvar för sina medlemmar och helheten. Men rätta mig om jag har fel.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.