darinkarlsson

Marknadsanalys, del 1

OK, nu har resultatet från senaste den marknadsanalysen kommit in. Vi är oerhört exalterade, jag och mitt team. Vi har begrundat siffrorna, blivit förvånade, fått vatten på våra kvarnar och – ja, allt det där som gör arbete med marknadsanalys så roligt. Så roligt om du frågar en nörd som jag i alla fall. Jag tänker att jag öser ur mig resultatet rakt upp och ner, så får vi se hur det slutar. Jag kommer att berätta om de, enligt mig, mest intressanta upptäckterna med marknadsanalysen.

 

Vi såg en uppgång i viljan att investera i bostäder. Detta är verkligen inte förvånande, tvärtom. Det som är iögonfallande är att intresset tyckts stiga trots att pandemin lugnat sig. Eller snarare: att rädslan för pandemin lagt sig. Marknadsanalysen visade alltså detta. När vi såg resultatet hade vi ett samtal om saken som varade någon timme. Spännande var vad det var. Därför älskar jag att arbeta med just denna marknadsanalys. Vi kollade med några av våra vänner med mer insyn i saken. De tyckte också att det fanns anledning att lyfta på ögonbrynen. Om än inte lika högt som vi tyckte.

 

Nästa resultat av vår marknadsanalys sade oss att viljan att dricka alkohol har stigit. Inte för att det finns någon trend som pekar på motsatsen. Det brukar dock vara ganska konstant. I Sverige, i marknadsanalyser som utförs här, brukar det vanligtvis vara en jämn nivå. Ungefär samma mängd människor avstår alkoholen. Ett lika stort antal väljer alkohol. Nu visade det sig att den senare gruppen blivit fler i vår marknadsanalys. Visst är det väl lite intressant? Det behöver man inte vara nörd på marknadsanalyser för att tycka, tror jag.

 

Det tredje och sista resultatet som jag kommer att delge från just denna marknadsanalys handlar om julen. Det passar väl bra nu när det gått ett par månader sedan vi firade den? Den säger att det finns en stagnerande inställning till högtiden bland svenskar. Kanske gjorde den andra julen i pandemitider att man kände mindre julglädje. Jag behöver egentligen inte titta på resultatet av vår marknadsanalys för att se exempel på det. Jag kan bara titta på mig själv. Julen brukar vara min absoluta högtid. Det är det fortfarande men jag känner mig inte alls lika exalterad nu för tiden. Jag hoppas verkligen att trenden vänder detta året. Inte bara för min egen del utan för befolkningens.

 

Vad vill ni veta mer om vår marknadsanalys? Hör av er i kommentarsfältet!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.