Upp till bevis Volvo!

Idag kom det tragiska och otroligt sorgliga beskedet från Volvo Lastvagnars ledning om att monteringen på fabriken i Umeå ska flytta till Göteborg.

Jag har fått flera sms från människor som drabbas av den kommande nedskärningen och det skär i hjärtat när jag tänker på alla anställda på monteringen – på gamla klasskamrater och kompisar och deras arbetskamrater som jobbar just här. Det här är ett fruktansvärt besked för alla dem som kommer att förlora sina arbeten, men också för deras familjer. Sedan kommer det även att drabba olika lokala företag som är beroende av entreprenadjobb åt just Volvo i Umeå.

Jag vet att vi är många som jobbat hårt för att detta inte skulle inträffa – politiska partier, enskilda och facken. Alla har gjort ett enastående jobb. Trots detta räckte det inte hela vägen – Volvo Lastvagnar är en stor världskoncern och det beslut de tagit har, enligt de själva, att göra med att de vill effektivisera hela sin verksamhet för att möte konkurrensen från omvärlden. Tyvärr drabbar det fabriken i Umeå allra hårdast. Jag kan inte låta bli att tänka tanken varför inte hela monteringslinan kunde placeras i Umeå? Jag undrar också hur mycket pengar man sparar på flytt med tanke på att verksamheten i Umeå har så många duktiga medarbetare med lång och gedigen erfarenhet. Dessutom – vad händer med alla tomma lokaler? Men mest av allt tänker jag på alla människor som snart inte har ett jobb att gå till. Volvo Lastvagnar och deras anställda i Umeå förtjänar ett bättre öde.

Nu förväntar jag mig att Volvoledningen tar sitt ansvar – det är 500 personer som blir arbetslösa. Det kan inte företaget förbise. Upp till bevis nu Volvo!

5 kommentarer

  1. Neo

    Montörerna får sannolikt följa med till Göteborg, regeringen bör bidra med flyttbidrag till de Volvoanställda montörerna!
    Det är så här kapitalismen/egoismen fungerar, det enda viktiga är att maximera ägarnas vinstutdelning medan effekterna i det omgivande samhället är irrelevant!
    Med löntagarfonder som storägare i Volvo så hade tillverkningskapacitet fokuserats till Sverige och aldrig flyttats ut ur landet till lika dyra eller ännu dyrare Belgien och Frankrike!

  2. Bergis

    Centern och Maud Olofsson tog bort transportbidraget och sänkte därmed volvo i Umeå. Det är den bistra sanningen Helena.

    • Helena Lindahl (inläggsförfattare)

      Hej Bergis! Det där stämmer inte. Jag har ställt frågan till Volvos ledning i Göteborg och de säger tydligt att flytten inte beror på transportbidraget. Dessutom var det så att EU kom med propåer till regeringen om hur dessa slantar skulle fördelas. De ansåg inte att den största delen skulle gå till större bolag utan även fördelas på små och medelstora företag. Hade inte omfördelningen gjorts hade vi kunnat bli av med hela bidraget. För Volvos del handlar det om att de fick en minskning av transportbidraget med 15 miljoner (från 30 till 15).

    • Helena Lindahl (inläggsförfattare)

      Jag menar att Volvo på ett eller annat sätt bör kompensera de människor som mister sina jobb på monteringen – vidareutbildning, hjälp med att söka andra jobb etc. Jag tycker inte att det är ok att bara stänga igen och lämna människorna ifråga åt sitt öde.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.