Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Umeå nämns med Nike, Apple, Nissan, New York

Umeå jämförs med giganterna Nike, Apple, Nissan och New York. Det är ett tecken på det enorma genomslag som filmen Living with lag från Umeå Energis bolag Umenet haft de senaste dagarna. När detta skrivs har filmen visats snart 4,5 miljoner gånger på Youtube och när internationella sajten Adotas rankar de fem mest intressanta annonsfilmerna från senaste veckan hamnar den i samma sällskap som Nike, Apple, Nissan och New York.

På Twitter utbrister Umeå Energi därför också ”Umeås supersnabba bredband världskänt”. Det är stora ord men med tanke på det enorma genomslag som filmen Living with lag haft under de senaste dagarna är det inte underligt att man tar i så.

Filmen som slagit så stort på Youtube och en mängd nyhetssajter och it-sajter handlar på ett humoristiskt sätt om vikten av att ha ett snabbt internet, en viktig fråga för Umeå Energi och Umenet som bygger bredbandsnät. Till sin hjälp har man tagit en ”laggmaskin” byggd av bland annat VR-glasögonen Oculus Rift, ljudisolerande hörlurar, enkortsdatorn Raspberry Pi och en webbkamera. Filmen visar sedan hur svårt det skulle vara att leva med tre sekunders fördröjning, något som många med lite svagare internetuppkoppling tvingas stå ut med.

Runt om i världen berättas nu om experimentet i Umeå. Utöver Adotas är här några fler internationella exempel från senaste veckan:

Cnet

Mashable

Gizmodo

Engadget, engelska version

Engadget, japansk version

USA Today

The Verge

Daily Mail

Belfast Telegraph

Memolition

BGR India

iAfrica

Läs mer på InfoTech Umeå om experimentet Living with lag. Här nedan är filmen från Umeå Energi och Umenet: Living with lag

 

 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.