Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Såld på Blocket

Umeåföretaget Rapunzel of Sweden säljer löshår på nätet via sin webbshop för 84 miljoner kronor per år. Inom fem år räknar man med att sälja för 500 miljoner per år. Företaget tog helt följdriktigt hem priset som Årets tillväxtföretag vid Umeågalan 2012 i förra veckan. Inget annat företag i regionen kan matcha den enorma försäljningsframgång som Rapunzel haft sedan det startades av Ida Backlund 2007 (läs mer här).

Men det är inte bara Rapunzels enorma framgångar som visar på hur dörren till e-handel och butiker på internet slagits upp på vid gavel. Begagnatbarometern, som ges ut av Blocket.se och HUI, vittnar också om våra ändrade vanor från fysiska butiker till digital handel på nätet. Den digitala handeln ökar mer än handeln i fysiska butiker.

Enligt Begagnatbarometern har den privata andrahandsmarknaden ökat med 7 procent under tredje kvartalet 2012 jämfört med detaljhandelns tillväxt om 2,8 procent. Allra flitigast att handla begnat är de som bor i landets norra län.

Enligt Blockets årsstatistik för 2011 säljer Västerbottningarna mer begagnat än någonsin. 2011 annonserades det ut saker till ett värde av 5,1 miljarder kronor på Blocket i Västerbotten. Det motsvarar 19 701 kronor per invånare och är en ökning med hela 27 procent från 2010. 

Västerbottningarna har med andra ord tagit till sig internet som ett naturligt digitalt köpcentrum när man vill göra sig av med saker eller skaffa sig nytt, om än begagnat.

Enligt HUI räknar man också med att försäljningen över nätet ska öka ännu mer i takt med att allt fler skaffar sig smarta telefoner.

Nu ser vi också hur allt fler företag börjar intressera sig för att haka på trenden med internethandel. Rapunzel of Sweden är ett lysande exempel. Ett annat nystartat med bas i Storuman och Umeå är det lilla företaget QRtryck.nu som riktar sig mot en marknad för varor som har QR-koder tryckta på sig, läs mer om det på InfoTech Umeå.

Att basen för detta nya företag delvis ligger i Storuman visar på hur de geografiska avstånden inte behöver vara avgörande längre. En ny industri kan växa fram i inlandet, men då krävs också att infrastrukturen finns i form av snabbt bredband också i glesbygd. Kanske kan detta då bli en del i att bygga upp ett nytt levande inland i norra Sverige.
 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.