Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Omni vill vara framtidens nyhetstjänst

Intressest är stor när nyhetstjänsten Omni i dagarna släpps som en betaversion för att testas av en första utvald grupp av nyhetskonsumenter. I vart fall beskrivs det av företaget självt som ”ett nytt sätt att uppleva nyheter”.

Kanske är det i denna nya form som journalistiken har sin framtid? Rollerna i nyhetsrummet hos Omni sägs vara lite annorlunda mot hur stora traditionella redaktioner byggts upp. Alla ska göra så mycket som möjligt av allt. Det innebär att redaktören också är reporter, att reportern också är redaktör och bildredaktör, att alla kan vara nyhetschefer.

Alla redaktörer ska också jobba med utvecklingen och ha fingertoppskänsla för hur nyheter i en app fungerar för nyhetskonsumenten.  Det innebär också att man arbetar nära it-utvecklarna på företaget. Nyhetspresentation och nyehtsutveckling går hand i hand.

Egna reportage är inget man skyltar med och utlovar. Istället kommer man att samla in nyheter från en mängd olika källor, skriva om dem, göra snabba sammanfattningar. Uppdatera ofta. Ungefär som Twitter. Fast i nyhetsform med en rubrik, en puff för nyheten och sedan länkar för den som vill fördjupa sig hos andra medier.

Det finns flera grundstenar i detta som gör att att satsningen med Omni kan lyckas. Stora mediekoncernen Schibsted står bakom. Det ger en garanti för att projektet har ekonomiska muskler som håller innan annonsintäkterna börjar strömma in.
Folket bakom har stor erfarenhet av nyhetsproduktion. De tidigare Aftonbladetanställda Markus Gustafsson och Ian Vännman är grundare och kan ge den nödvändiga erfarenheten.
De övriga anställda är journalister och it-vecklare, åtta, nio i vardera gruppen som kommer att jobba nära varandra. Det innebär att nyhetsproduktionen kan inspirera teknikutveckling och tvärtom.
Texterna kommer att vara korta vilket säkert kan locka många nyhetstörstande läsare som är på språng mellan buss och tåg, eller var man nu är.

Men blir Omni en nyhetstjänst som klarar av den lokala bevakningen? När lokalredaktioner runt om i landet får allt mindre resurser, när TT lämnar norra Sverige och stänger sina redaktioner, kan då Omni fylla det tomrum som uppstår? Så om Omni vill vara framtidens nyhetstjänst, innebär det att också det lokala kan ges utrymme?

Återstår att se, och det är självfallet en fråga om resurser, men också en fråga om vilka nyheter konsumenterna vill ha i den nya appen. Ett är dock säkert och det är att vi behöver få se flera olika försök kring att driva nyheter i de nya digitala kanalerna. Om Omni är det slutliga resultatet återstår att se.

Senare på denna blogg hoppas jag kunna återkomma med en fylligare test av Omni.
 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.