Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Spel kan bli strategiskt innovationsområde i Sverige

Spelbranschen i Sverige har aldrig varit starkare än idag. Nu ger innovationsmyndigheten Vinnova anslag till forskningsinstitutet Interactive institute för att samla branschen till en gemensam ansökan som strategiskt innovationsområdet.

Strategiska innovationsområden är en ny skapelse finansierad av regeringen för att öka innovationsklimatet i Sverige och skapa fokus kring några särskilda branschområden med särskilt goda framtidsutsikter.

zordixRelease131025
Umeåföretaget Zordix är en del av den framgångsrika svenska spelbranschen. Här på bilden tillsammans medpartners samlade till lansering av sina senaste spel för Nintendo 3DS.

Den svenska spelbranschens framgångar beror mycket på några enskilda bolag som Mojang med sin enorma framgång med Minecraft, King med Candy Crusch, Stardoll och Dice med Battlefield (även om Dice idag inte längre är svenskägt). Men det finns också flera bolag bakom dessa fyra bjässar som ser möjlighet i spelområdet. Bara i Västerbotten finns exempelvis Zordix med stora framgångar med spel för plattformen Nintendo 3DS, Turborilla med spelet Mad Skills Motocross som blivit en internationell succé inte minst inom motocross-branschen, Level Eight som ett av Europas hetaste startup spelbolag, aktuell med kommande lansering av actionspelet Modern Command, Coldwood Interactive, Dohi Sweden som precis släppt spelet Book of Puzlo och North Kingdom som bygger interaktiva spel och upplevelser för några av världens största varumärken som Google, Warner Brothers och Vodafone.

I Västerbotten finns också en av Interactive Institutes studior i Umeå, en studio som bland annat byggt spelet Woodpilot som styrs enbart med gester, utan handkontroller. För övrigt ett spel som byggts tillsammans med North Kingdom för Skellefteå flygplats.

De fem största kommunerna inom spelbranschen är Stockholm, Malmö, Göteborg, Skövde och Umeå. Att samla alla de initiativ som finns spridda över hela landet blir nu en viktig uppgift för projektet Agenda: GAME. Syftet är att ta ett första steg till att positionera spel som ett eget forsknings- och innovationsområde med siktet ställt på framtiden.

Projektet drar igång i februari och ska definiera behov och strategier för utveckling av spel som ett innovationsområde.

Bakom Agenda: GAME står Interactive Institute Swedish ICT, Göteborgs Universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Dataspelsbranschen, Rovio Sweden, Combitech, Saab AB, Gothia Science Park, The Game Incubator, Sweden Game Arena, Linköpings Universitet, Visualiseringscenter C, Högskolan i Skövde, Visual Arena Lindholmen och Business Region Göteborg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.