Västra länken insändare från papperstidningen

I lördagens papperstidning hade jag denna insändare publicerad angående kommunens yttrande rörande V. Länken.

Centerpartiet förordar Västra länken Väster om Prästsjön.
Den långdragna frågan om Umeås framtida vägsystem står äntligen inför de slutliga besluten. Frågan har diskuterats i snart 20 år och många förslag har kommit och gått. I och med beslutet att E4 dras om och snart kommer att gå längs nuvarande Kolbäcksvägen så är den enda möjliga lösningen att bygga en ringled runt Umeå. Centerpartiet i Umeå valde därför att släppa vårt mångåriga nej till en ringled och istället aktivt medverka till att en lösning av E4/E12 problematiken i snabbt kom till stånd. Detta skedde genom intensiva kontakter med dåvarande Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c), och nu i dagarna förväntas Trafikverket komma med sitt beslut avseende den sista delsträckningen Västra länken.
Efter att vi i Centerpartiet vägt alla aspekter för och emot varandra så har vi kommit fram till att det alternativ som sammantaget fungerar allra bäst är en dragning väster om Prästsjön.
Det ger en god funktionalitet och ger den tunga E12 trafiken en snabb och bra koppling mot E4 samtidigt som man inte får alltför stora intrångs och barriäreffekter för de närboende. Vidare är Umeås kommande tillväxtområden i stor utsträckning placerade väster om tätorten vilket nuvarande rätt kortsiktiga trafikprognoser inte tar hänsyn till.
Det inte alternativet med tunnel vid Backenkyrkan ger alltför stort intrång i den värdefulla kulturmiljön, samtidigt som många närboende berörs. En dragning öster om Prästsjön innebär ett alltför stort intrång av boendemiljön för de boende på V. Umedalen. Dessutom är riskerna av negativ påverkan på grundvattnet störst där.
Alla tre alternativen som nu slutligen diskuteras har både fördelar och nackdelar, men sammantaget så anser Centerpartiet att det bästa av de tre är en dragning väster om Prästsjön vilket vi också hoppas skall bli Trafikverkets beslut.
Mattias Larsson
Gruppledare Centerpartiet

2 kommentarer

  1. john

    Tyvärr, du är helt ute och cyklar. Tunnelalternativet är bäst, både miljömässigt och ekonomiskt långsiktigt även om det kortsiktigt blir dyrare. Du skriver att den tunga trafiken från E12 får en väg till E4:an, ja, måhända, men det är betydligt mer tung trafik som går via E4:an hela vägen och de får då en betydligt längre väg vilket påverkar miljön negativt. Nej, i denna fråga så har ni inte Umeborna med er…

  2. Mattias Larsson

    Hej john, men E4 kommer ju att dras längs nuvarande Kolbäcksvägen så att genomgående E4 trafik kommer ju att gå där. På en sträcka som blir kortare än nuvarande E4. V Länken är ju tänkt som E12, alt E12 till E4 och där går den mesta trafiken Väst – Syd. Dessutom underskattas anser jag den rätt omfattande expansion som Umeå planeras att få med bostäder mot Brännland/Kåddis.
    Hälsn
    Mattias

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.