Vem skall betala för en skatt på avstånd eller när kommer järnvägen?

Idag besökte jag Oskarssons och Nilssons åkeri, vi pratade om lite olika saker som berör transportnäringen, oseriösa åkeriföretag. Behoven av Yrkeskompetensbevis, icke trafiksäkra bilar mm.

Men framförallt förhöll vi oss till Vägslitageavgiften eller Kilometerskatten som det också kallas eller som det borde heta Skatt på Avstånd!

I grunden låter det ju toppen – Genom att göra det dyrare att frakta på lastbil så kommer mer gods att fraktas på järnväg vilket är bra för miljön.

Oskarsson och Nilssons mjölkbilar går 170 000 mil per år för att samla in mjölken hos Norrmejeriers leverantörer i södra Västerbotten och Västernorrland.

Med en vägslitageavgift så ökar deras kostnader med 2,4 miljoner kronor per år, vem skall betala den merkostnaden?

Åkeriet genom försämrad lönsamhet?

Bonden genom lägre mjölkpris?

Kunden i butiken?

Eller är det så att man nu kommer hämta mjölken ute på gårdarna med järnväg??

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.