Tänk rätt om järnvägen genom Sävar

Idag utvecklar jag och Eric Bergner våra tankar kring Norrbotniabanans kommande dragning genom Sävar i denna debattartikel.

Som läget ligger nu så förordar både Umeå kommun och Trafikverket en sydlig dragning genom Sävar samhälle.

NBSavarartikel

Det finns som jag och Eric skriver i artikeln, ett flertal skäl till varför en nordlig dragning är att föredra, men framförallt så vill jag betona värdet av att inte skada Skogforsks verksamhet i Sävar. Omkring 60% av allt barrträdsfrö som används i Sverige kommer från Skogforsk och deras verksamhet genererar en årlig reduktion av Sveriges CO2 utsläpp som är större än den beräknade klimatnyttan som Norrbotniabanan beräknas ge.

I denna artikel utvecklar företrädare för Skogforsk och skogsnäringen betydelsen av Skogforsks verksamhet.
Läs den gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.