Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Tänk om tv:n är boven

"När någon köper en tv ökar antalet konsumenter med ett, men antalet producenter blir inte fler. När någon köper en dator eller en mobil ökar däremot både antalet konsumenter och producenter."

Orden kommer från Clay Shirky, författare och debattör om samhällets digitalisering och internet. Han menar att människan är en skapande varelse som har ett eget inre driv för att vara kreativ. Men den gamla formen av tv-tittande förlamar detta driv. Inför tv:n kan ingen vara kreativ. Den föder enbart konsumenter och gör inga till producenter.

Det har naturligtvis sagts förut och många har häcklat "dumburken", som tv ibland har kallats. Men det är intressant att höra hur Clay Shirky tar förnyad ansats och ger tv-apparaten i dess hittills varande, icke uppkopplade, form en rejäl känga.

Men datorn och mobilen är, enligt Clay Shirky, apparater som uppmuntrar och rent av bygger på att människor ska vara aktiva och kreativa och skapa själva.

Utifrån detta perspektiv är det gott att vi nu kan se hur allt fler skolor satsar på elevdatorer. I stället för att rulla in en tv i klassrummet som eleverna ska se utbildningsprogram på får de nu var sin dator där de både kan se programmet och själva vara kreativa.

Umeå är ett exempel på en kommun där man satsar stort på att ge elever tillgång till egna datorer. Det här är en utveckling som kommer att kunna höja kreativiten och skapandet i skolan. Om nu Clay Shirky har rätt. Och det har han nog.

(Clay Shirkys ord är från intervjun "The great cognitive surplus" i tidningen Wired, 2010.)

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.