Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Allt fler kvinnor på Facebook

Alldeles färsk statistik för Facebook i Sverige visar att snart har varannan svensk ett Facebook-konto. Enligt en sammanställning som statistikbitaren Simon Sundén har gjort har 45 procent av svenskarna ett konto på Facebook (maj 2011). Och den grupp som växer mest är kvinnor över 50 år.

Siffrorna ska tas med viss försiktighet eftersom undersökningen inte tar hänsyn till att en person kan skaffa flera konton och därmed dra upp andelen konton för hela befolkningen. Men trenden är mycket tydlig. Facebook fortsätter också under 2011 att växa och antalet konton uppgår enligt Simon Sundén till 4 234 540 i maj 2011, och det är inte minst kvinnor över 50 som nu kliver på tåget.

För företag som annonserar via Facebook är dessa  siffror av stor betydelse eftersom kvinnor över 50 är en köpstark och intressant målgrupp för många företag.

‐ Det [är] viktigt att komma ihåg att 80 procent av besluten fattas av kvinnor, oavsett om det gäller köp av bil, försäkring eller andra typer av produkter och tjänster och man kan helt enkelt inte ignorera en sådan stor konsumtionsgrupp, menar Susanne Willfors, ansvarig för förlagsjätten Allers affärsutveckling och strategi, i en intervju som gjordes redan 2008 i IDG-bilagan IT Tjej.

När nu denna grupp tre år senare i form av kvinnor över 50 tydligt samlas på Facebook kan racet ta sin början för företagen att hitta fram till dem med sina annonser på Facebooks sidor.

(Tack till Martin Garlöv för tipset!)

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.