Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Hårdare spärr på nätet när New York Times stramar åt

När Refused efter fortsätter sitt segertåg med konserter i New York blir också Umeå och Sverige kända på internet. Det ger en föraning om de möjligheter som Kulturhuvudstadsåret 2014 kommer att ha om man rätt sköter sina kort på nätet. De digitala kanalerna kan göra massor för att ge Umeås kultur extra skjuts också utanför Sverige.

Men det finns begränsningar och en sådan är de så kallade betalväggar som många tidningar håller på att genomföra. I ett tidigare inlägg har jag exempelvis skrivit om  Wall Street Journal som lade en krönika om Refuseds USA-turné bakom den ekonomiska spärren.

Också New York Times skriver om Refused från Umeå men här har man valt en annan betalmodell. Upp till 10 artiklar per månad är fria att läsa på nätet, sedan slår spärren till. Det här är en åtstramning från New Tork Times sida, och den infördes så sent som nu i april 2012, tidigare kunde man få 20 fria artiklar per månad, men från och med denna månad har alltså tidningens betalvägg hårdnat (se bilden nedan).


New York Times ökar pressen på läsare att betala för digitalt material.


Anledningen är naturligtvis att man vill ha fler betalande online-läsare. I ett mail till anställda på New York Times skrev Arthur Sulzberger, vd och publisher på New York Times, att det är värt att fira att man under senaste året nått nära en halv miljon digitala prenumeranter. En siffra som man nu vill öka genom att skruva till betalväggen ytterligare några snäpp.
  
Men läser du enbart någon enstaka artikel så går det alltså att läsa New York Times artikel om Refuseds framträdande på Terminal 5 i New York. I hyllningstexten skriver tidningen att bandet ”was formed in Umea, in northern Sweden, by fans of ’80s New York City-style” och går sedan vidare med ”Onstage the band members seemed anything but old. Mr. Lyxzen was lean, angular and constantly in motion: twitching, twirling, swinging and catching his microphone, showing off fast footwork, following a backward somersault immediately with a split.”

New York Times summerar sedan: “It was sweaty, full-tilt punk impact coupled with smart precision, exactly why Refused fans had hoped for a reunion.”

Goda ord för Refused, men också för Umeå och Sverige som förknippas med bandet.
 
För den som vill läsa hur mycket som helst om turnén finns det dock andra vägar att gå än de stora tidningsdrakarna med sina betalväggar. Helt gratis är materialet på den klart mindre, men mycket läsvärda, Brooklyn Vegan där man tar ett rejält grepp kring konserterna med Refused med mängder av stillbilder (se längst ner på deras sida) samt med inte mindre än 21 minuter livefilm från bandets uppträdande. Faktiskt en långt mer omfattande bevakning än vad New York Times kan åstadkomma.
 

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer

  1. Max

    Betalväggar är en elektronisk björnkram. Desperata tidningar som ser sin pappersomsättning sjunka försöker i panik tjäna pengar på sina hemsidor genom att smälla upp betalväggar. Resultatet blir att de som ändå inte köpt papperstidningen inte heller besöker hemsidan, och därför uteblir både inkomst från betalväggen men även från annonser och liknande.

    Det är ungefär som att skjuta sig i ansiktet med hagelgevär i tron att det kommer att rädda livet på en.

  2. Mikael Hansson

    Svar till Max (2012-05-04 11:29)
    Jag tror också att det blir svårt, inte minst för lokalpressen i landet, att övertyga sina läsare om att de ska börja betala för internet-materialet.
    Men tuff liknelse du har där om hagelbössan. Vi får se framöver om den stämmer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>