Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Twitterklänning ger unga röst

Mitt i vimlet i Almedalen drar Twitterklänningen till sig blickarna. Många vill stanna och fotas tillsammans med Ida Östensson från Crossing Boarders som bär den, och på de seminarier där hon medverkar väcker hon uppmärksamhet.

Twitterklänningen har tagits fram av Crossing Boarders tillsammans med Comviq med syfte att fler unga röster ska höras i samhällsdebatten. Och visst är det så att Twitterklänningen väcker uppmärksamhet var den än visas upp. Fast meningen är kanske inte att folk ska springa och leta efter klänningen för att läsa Twitterinlägg som syns på dess LED-remsa. Men eftersom klänningen syns i en mängd mediasammanhang så blir den en symbol för ungas ”rätt att komma till tals och behandlas med öppenhet, inkludering och respekt”, som Crossing Boarder skriver på sin webb.

I en webbsändning i programmet Godmorgon Almedalen intygar Ida Östensson, grundare av Crossing Boarder (grundat i Umeå faktiskt) att när hon kommer in i ett seminarium där mestadels ”gubbgums”, som hon säger, sitter så väcks genast frågan om ungas möjligheter att vara med i samtalen.

Tydligast blev det, fortsätter hon, under ett möte anordnat av Studiefrämjandet om unga och kultur. Med de ugnas röster på Twitterklänning väcktes genast frågan varför inga unga fanns med i panelen när samtalet ändå skulle handla om just ungdomars kultur. ”Nästa år blir det svårt för Studiefrämjandet att ha en panel utan unga”, konstaterar Ida Östensson.

Crossning Boarders har i förväg bett ett trettiotal unga att vara med och twittra och fylla klänningen med budskap, men det står alla fritt att twittra med hashtaggen #twitterklänning för att få möjlighet att få sitt inlägg att synas på klänningen.

En av de vars twitter synts på klänningen är @LovaOh, Lova Olofsson, 18 år från Piteå. Hon twittrar bland annat ”En rösträtt vid 16 år är ett viktigt steg att ta för att inkludera ungdomar i demokrati -och beslutandeprocessen”.

Också Viktor Sandström, 15 år från Umeå, @vicki_fryspizza, twittrar: ”önskar vi hade en politik som skulle frigöra folk att syssla med så mycket kultur som möjligt istället för att tjäna pengar”.

I webbsändningen från Godmorgon Almedalen säger Ida Östensson: ”Jag vill inte alla ska twitterklänningar i framtiden, men jag vill att man nästa år ska tänka till hur unga på riktigt ska finnas med.”

Kanske blir Twitterklänningen på så sätt ett bidrag till att ungas röster kan höras tydligare i samtalen om hur vi vill att samhället ska utformas. I vart fall är den ett lysande exempel på hur digital teknik kan användas för att väcka debatt och stimulera samtal.

twitterklanning

En kommentar

  1. Pingback: #twitterklänning tar Almedalen och Sverige med storm! « Crossing Boarders

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.