Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

De nya digitala cheferna är här

Nu är det hög tid att vänja sig vid nya chefsroller i våra större företag och organisationer. Med allt mer digitala affärsformer och teknik kommer personer med titlar som Chief Digital Officer, CDO, och Chief Data Officer, CDO, med i spelet och tar plats vid sidan av de mer vanliga titlarna Chief Information Officer, CIO, och Chief Technology Officer, CTO.

Men vänta nu, CDO och CDO? Ja, det stämmer, förkortningarna är desamma men det som står bakom D:et skiljer.

I en färsk McKinsey-rapport berättar chefer från ett antal större företag att de nu blir allt mer aktiva i att forma och driva digitala strategier, och att deras positiva syn på digitalt drivna affärer växer. Den digitala tekniken kommer allt mer in som en grund för kontakten med kunderna och digital marknadsföring har hög strategisk prioritet.

Med den stora tillväxten av Big Data, närmast en flodvåg, och med ökad efterfrågan på funktioner som data mining knackar den nya Chief Data Officer på dörren med lösningar som kan göra alla dessa datamängder lönsamma. Vad man ser är att data sets är ett strategiskt verktyg för företag, det är en motor för att driva intäkterna. Det innebär att en roll som Chief Data Officer allt mer blir en strategisk nyckelperson med uppgift att hantera alla dessa uppgifter med fokus på hur man kan extrahera dem till affärsnytta.

Den andra nya rollen som kliver fram i chefsrummen är Chief Digital Officer. Också dessa nya nyckelpersoner har affärsnyttan i fokus och är ofta ansvariga för att anpassa ny teknik, nya trender och digitala kanaler, mobila applikationer och sociala medier till företagets affärsverksamhet.

De som medverkar i McKinsey-rapporten ger signal om att båda dessa roller är efterlängtade. Och den nya förvandlingen går fort. Trettio procent av de tillfrågade hävdar exempelvis att de redan har en Chief Digital Officer i sitt företags ledningsgrupp.

De nya rollerna som Chief Digital Officer och Chief Data Officer är ett svar på den snabba förändringen som organisationer och företag genomgår idag med ökad digitalisering. Allt fler inser att om förmågan saknas att hantera digital teknik i samspel med affärsverksamhet så går det inte att driva ett framgångsrikt företag idag.

2 kommentarer

  1. Pingback: Mikael Hansson - Västerbottens-Kuriren | D...

  2. Pingback: "Sluta surfa med mobilen då, använd datorn istället!"

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.