Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Umeå nomineras för marknadsföring

Umeå är en av fyra nominerade städer till tävlingen Placebrander of the Year 2014. Det är kampanjen Caught by [Umeå] som väckt uppmärksamhet med en turné under hösten 2013 runt om Europa för att lansera kulturhuvudstadsåret. Den europeiska turnén gjorde nedslag i Köpenhamn, Warszawa, Amsterdam, London, Paris, Barcelona och Hamburg.

Under turnén kunde en del av det som hände följas i sociala medier och på Twitter skrev redaktören och fotografen Carmel McNamara: ”i was captured by Umeå in amsterdam today! now to start plannin my trip to next year’s city of culture @CaughtByUmea”.

Om Carmel McNamara verkligen tog sig till Umeå vet jag inte men uppenbarligen väckte turnén en nyfikenhet som lade grunden för ett kommande besök till staden i norr.

Samtidigt som Umeå nomineras i tävling Placebrander of the Year 2014 släpps också färsk statistik om att antal besöksnätter stigit med 20 procent på stadens hotell under första halvåret 2014 (jämfört med samma period 2013).

Det här är en utmärkt startpunkt också för Umeås näringsliv att surfa vidare på. Att intresset för staden växer på ett internationellt plan är viktigt, inte minst för exempelvis de it-bolag som siktar på internationella framgångar. För it-branschen är den globala satsningen ofta viktig, med digitala produkter och tjänster och med det starka och snabba bredband som finns i Umeå går det att nå ut i världen för att möta internationella kunder.

Umeå drar världens blickar till sig. Och det är bra.

Övriga städer nominerade i tävlingen Placebrander of the Year är Motala, Kiruna samt Falun-Borlänge.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.