Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Butiker behöver A-läge också på internet

För butiker är det viktigt att hitta ett A-läge utefter en gata. Ett A-läge är en plats i stadsvimlet där kunden lätt kan upptäcka butikens erbjudanden och enkelt komma in för att prova varorna och utforska hyllorna.

Men det finns också ett A-läge på internet för butiker. När kunden söker efter en vara på nätet är det viktigt att hamna högt upp bland sökträffarna. Den fysiska butiken måste byggas samman med den digitala och vägen till en nöjd kund går också via mobilen och datorn, inte bara genom mötet i butiken.

”Vinnarna är de handlare som kan skapa en inbjudande miljö i sina butiker och förena den fysiska och digitala butiken som en helhet”, säger Jens Levin, vd på butiksystemföretaget Sitoo, i en intervju i tidningen Fastighetsnytt.

Två exempel på företag från norra Sverige som lyckats med att nå kunder via internet är Rapunzel och Sweden från Umeå och Lundqvists Trävaru från Öjebyn, Piteå. Båda företagen har utnämnts till Digital Gasell av Dagens Industri och Google. Rapunzel tog hem Sverigetiteln 2013, och Lundqvists Trävaru följde upp 2014 med sin vinst.

Lundqvist Trävaru säljer monteringsfärdiga byggnader på internet och vill bli ett Google i byggbranschen. Näst på tur för byggföretaget är att mobilanpassa företagets webb och utveckla 3D-funktioner så att kunden lättare kan rita upp förslag på byggnader. Läs mer om deras utnämning till Digital Gasell.

Rapunzel har byggt sin e-handel på löshårsförsäljning och har fått ett stort internationellt genomslag med kunder i över 60 länder. Läs mer om Rapunzel som Digital Gasell.

Båda bolagen har insett att den fysiska butiken räcker inte till idag. Det måste också finnas en möjlighet att bygga relationer med kunder via nätet för att nå riktigt stor framgång.

Just nu pågår nomineringstiden till Umeå Handelsgala 2015. Det ska bli intressant att se om den digitala trenden också slagit igenom i denna gala. I de olika vinstkategorierna finns inte någon särskild kategori för digital handel, men det kan ju ändå bli så att bland vinnarna återfinns butiker som hanterar digitalisering och e-handel på ett vinnande sätt. Lördagen 24 januari 2015 får vi se resultatet.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.