Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Recept för en startup-miljö

Tyler Crowley är drivkraft och motor bakom den starka miljö för startup-förtag som under senaste två åren byggts i Stockholm. Det är en miljö vunnit ryktbarhet bland finansiärer, investerare och entreprenörer över hela världen. I en intervju i Strategy Eye Digital berättar nu Tyler Crowley om vad som behövs för att skapa en stark startup-hub.

Här är en kort sammanfattning av Tyler Crowleys tankar:

  • Det behövs ett namn för miljön. (”Har det inte ett namn existerar det inte.”)
  • En bra hashtag behövs för sociala medier, särskilt Twitter. (I stockholm är det #sthlmtech.)
  • Det behövs en arena, en plats, som SUP46. (Som är en plats i Stockholm för startup-företag.)
  • Det behövs någon som dokumenterar, en journalist eller bloggare. (Viktigt att berätta om vad som sker.)
  • Det behövs en gemensam kalender, gärna på meetup.com. (Så att folk lätt kan få veta vad som är på gång.)
  • Det behövs ingenjörer och utvecklare eftersom startup-förtagen är totalt beroende av dessa. (Digital tjänster och produkter är beroende av kod och mjukvara.)
  • Engelska är nödvändigt för att nå ut internationellt. (Sverige är för litet. Kan fungera som testmarknad, men för att verkligen lyfta krävs en global marknad.)

Läs gärna hela intervjun och fundera över om detta är något som också kan byggas i norra Sverige.

 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.