Järnvägar också

Järnvägar debatteras flitigt och ska så göra. Vi behöver denna typ av satsningar i Sverige. Nu ropas det på att höghastighetsjärnvägar är framtiden för vårt land.

Vi måste komma ihåg att Sverige faktiskt bestämde sig för att satsa på X-2000 och nyttja befintliga spår när debatten var het för många år tillbaks. Istället för att bygga helt nya spår blev spåret (Göteborgshumor) att använda sig av befintliga järnvägar och snabbtåg som kunde gå på dessa.

Det blev billigare och var en bättre strategi i ett kuperat land som Sverige. Höghastighetsjärnvägar som finns i t ex Frankrike går i stort sett på plan mark hela tiden utan några större svängar. Med den typen av terräng blir kostnaden för att bygga den typen av järnväg betydligt billigare.

Siffran en miljard per kilometer höghastighetsjärnväg i Sverige nämns i sammanhangen. Detta ska ses i proportion till befolkningen och möjliga antalet som ska transporteras och därmed betala för kostnaden. Kostnaden för Norrbotniabanan och snart färdiga Bottniabanan som jämförelse ter sig som marginalkostnader när höghastighetsjärnvägar diskuteras.

Lite rim och reson och verklighetsförankring i debatten kring järnvägar även från sk miljövänner, om jag får be.

 

Etiketter: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.