ADHD – ett hinder för körkort?

Ibland funderar man för lite på hur det i förlängningen blir när regler sätts upp med ett gott syfte men får så konstiga effekter. Nollvisionen inom trafiksäkerhetsarbetet får inte snäva in utrymmet för vanligt folk att ta körkort.

Jag anser att de som klarar alla tester för att köra tåg eller bil ska också få göra detta. Allt annat leder till en stämpling av en mängd diagnoser som i sig inte hindrar från ansvarsfullhet i trafiken.

Vår Riksdagsledmot, Penilla Gunther från Trollhättan, har lyft upp ett problem som kan få stora negativa konsekvenser. Hon har skrivit om det i Expressen.

Det handlar om lokföraren Torolf Jansson som i 28 år kört lok prickfritt. I somras fick han diagnosen Aspergers. Nu funderar han om det var värt att få en diagnos i vuxen ålder. För när diagnosen var klar drog Transportstyrelsen omedelbart in hans lokförartillstånd.

Penilla skriver: "Alla människor förtjänar en individuell bedömning över sina kunskaper och färdigheter. Vi kan inte tillåta att individer klumpas ihop i en grupp, där spektrat över tillståndet i diagnoser är så vitt och brett som det är inom dagens neuropsykiatri".

Nu riskerar alla med diagnoser inom detta vida område att inte kunna få köra tåg. Enligt tidningen Arbetarskydd vill man även klassa de med diagnosen ADHD som en säkerhetsrisk. Kammarrätten har inte köpt Transportstyrelsens linje i frågan. Dock har Transportstyrelsen överklagat domen till högsta förvaltningsrätten.

Får Transportstyrelsen rätt kan man undra vad detta leder till för även tagande av vanligt körkort.

Etiketter: , , , , ,

7 kommentarer

  1. Fjodor

    Ja du käre vän hur många är friska idag. Det går alltid söka sjukdomar och nu räcker inte ordlistan till för alla symptom man varje timme hittar på. Jag måste gå på toaletten minst en gång/dag, vad heter den sjukdomen? Eller min syster mår dåligt om hon inte får motionera minst en gång per vecka, vad heter den sjukdomen? Min gamle far som är blind har körkortet kvar. Var går gränsen? Samtidigt går ni på arbetslinjen, men då en myndigheter förbjuder till arbete hur gör individen då? Medge att situationen är ohållbar samtidigt som det är hundratusentals friska människor som ställs utanför arbetslivet. Kan ingen använda plus och minus idag?

  2. Anders Sellström

    Svar till Fjodor (2013-01-23 13:31)
    Ja Fjodor, utvecklingen går ju mot att tidigare och tidigare kunna diagnostisera människor. För många är det oerhört viktigt och ett måste. Baksidan med detta är ju att en diagnos följer med hela livet på gott och ont. Om sedan sortering av människor som är lämpliga eller inte enbart utgår från satta diagnoser hamnar samhället fel. Det är här vi måste vara observanta och se varje människa som unik. Det finns ju alltid grader i diagnoser. Där en kanske inte kan utföra vissa arbetsuppgifter medan en annan klarar det alldeles utmärkt.

  3. Emelie

    Jag håller helt med dig! Jag har själv haft en ADHD-diagnos sedan jag var 14 år (är nu 22) och jag har blivit skrämd av människors åsikter kring funktionshinder och körkort. Jag har hållit på i fem år att ta mitt körkort och har inte vågat tro på att jag borde ta körkort eftersom jag blir osäker om dom kanske kan ha rätt. Det till trots att jag fått höra från körskolelärarna att jag kör bättre än genomsnittet.

    Det är så synd att andras åsikter kan begränsa ens liv även om det inte är åsikter som backas upp av regler och lagar…

  4. Robert

    Allt arbete kring nollvisionen för trafiken är viktigt, men hur kommer det sig att det pratas så väldigt lite om antalet självmord i Sverige?

    Antalet självmord i Sverige (över 1300 under 2011 enligt KI) överstiger vida antalet trafikdöda och det hörs väldigt lite om någon nollvision på den fronten. Var lite prat från regeringen 2008 men sen då?

    Jag säger absolut inte att trafikarbetet ska minska, utan att det finns fler områden som inte får glömmas!

  5. Anders Sellström

    Svar till Robert (2013-01-23 19:52)
    Det talas alldeles för lite om självmord i vårt land. Håller med dig. Det arbetas med denna fråga tro inte annat. Men att komma åt nycklarna till att kunna förhindra självmord är inte så självklara. Om så vore kanske antalet varit halverat idag. Tar med dina synpunkter till vår partigrupp som ytterligare syre i frågan. Tack för ditt inlägg.

  6. Larsson

    Angående Thorolf.

    Man talar ofta om handikapp, och försämrad arbetsförmåga. I egenskap av lokförare, kan jag vittna om att han troligtvis inte är ensam om att ha en diagnos inom lokföraryrket.

    Det ingen ännu vågat påstå är att se hans diagnos som en eventuell fördel. Att köra tåg kan vara väldigt monotont, och särskilt nattetid, om man sovit dåligt, kan det vara svårt att alltid vara superalert och på en microsekund notera avvikelser. Tankarna far hellre iväg på andra saker än just tågkörning.

    Däremot verkar vissa vara konstant superkoncentrerade och ha ett otroligt öga för detaljer och avvikelser oavsett dagsform. Och om Thorolf räknas in bland dessa kan jag inte förstå hur det kan göra honom till en sämre lokförare. Snarare en bättre.

    Jag tycker att det är helt vansinnigt att man får stänga folk ute så här. Och jag hoppas att han får ett rejält skadestånd, eller i alla fall en rejäl ersättning för förlorad arbetsinkomst och för sveda och värk.

    Lokföraren

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.