EU till Västerbotten med sammanhängande tågpolitik

Idag var Jakop Dalunde (MP), EU-parlamentariker, på besök i Umeå. Vi fick en presentation av RUGDISED och Hållbara Ålidhem två projekt i Umeå som lyfter fram lösningar för ökad cykling, energieffektivisering, solceller, energilagring i mark, lastcykeldelning och mycket mer. Dessa exempel, som flera andra, visar att teknik och lösningar finns. Det viktiga nu är att se till att de energieffektiva och klimatsmarta lösningarna blir praxis i byggande och samhällsplanering.

Dalunde2 Dalunde1

Vi fick även tillfälle att diskutera tåg. Vi i Miljöpartiet arbetar för att Norrbotniabanan ska byggas. Den är en viktig del för klimatsmarta transportlösningar i hela EU eftersom den knyter samman de verksamheter och personer som finns i norra Sverige med övriga landet och Europa. Men för att på riktigt tillvarata järnvägens möjligheter behöver mycket mer komma till stånd.

Om vi jämför flyg med tåg (jag går inte in på klimatnyttan här, för den känner ni till) så har vi idag konkurrens inom flyget mellan olika bolag. Det har gjort att priset på flyg har sjunkit och är i många fall billigare än tåg. Tågen i Europa har inte denna konkurrens. Flyget har ett arbetsspråk, engelska. Vilket gör att piloter i hela Europa kan kommunicera med flygtornen. Tågen har arbetsspråk utifrån det land de kör i, vilket gör att lokförare som ska köra ett tåg genom flera länder, måste kunna alla dessa länders språk. För flyget så delar alla bolag sina resedata, vilket gör att externa aktörer på en hemsida kan visa alla olika kombinationer av resor mellan två orter. Tågbolagen vill inte dela sin data och en tredje part kan därför inte presentera alla möjliga tågresor mellan två orter. Om man idag bokar en flygresa med ett byte och det första planet blir försenat så finns avtal mellan bolag som gör att du får bokat en ny resa med andra bolaget. För tågen finns inte denna typ av avtal, om första tåget blir försenat måste du själv boka om och betala för en ny tågresa för andra delen av resan.

Allt detta vill vi i Miljöpartiet råda bot på. Tågen är klimatsmarta, effektiva och attraktiva – men då krävs det också att politiken ger dem förutsättningar att nå sin fulla potential. För att hejda klimatförändringen är det självklart att tågen ska lösa en mycket större andel av våra transportbehov i framtiden. För det krävs proaktiv tågpolitik. Nu.

Etiketter: , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Michael Rönnlund

    Hej Elin!

    En fråga jag funderat på –

    Varför får inte äldre/nya lägenheter samma subventioner som villaägare får när det kommer till förnybar energi?

    Förnybar energi är viktigt för alla och för klimatet. Därför är det förvånande att man inte inför samma incitament till detta för alla boendeformer.

    Ha det

    Micke

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Michael,
      Vi i Miljöpartiet vill såklart skapa goda förutsättningar att bygga solceller (som jag uppfattar att du syftar på) även på flerbostadshus. I dagsläget så är det främst ägarskapet som är en fråga. En fastighetsägare kan ju söka solcellsstöd och bygga solceller på taket på ett flerbostadshus. Det är idag krångligare om en person som äger en bostadsrätt eller om man är hyresgäst att själv kunna bygga på fastigheten.

      Bostadsrättsföreningar kan dock idag söka Energimyndighetens Energikartläggningsstöd för att göra en energikartläggning och få fram förslag på effektiva åtgärder för energieffektivisering i fastigheten. Man kan söka Klimatklivet för att installera laddstationer på parkeringen.

      Vi i Miljöpartiet skulle vilja se över ROT-avdraget för att fokusera det mer på klimatsmart renovering. Det finns som du säger många äldre lägenheter som skulle kunna renoveras både för att minska sitt energibehov och även producera egen förnybar energi, samtidigt som man kan få bättre inomhusklimat och högre standard.

  2. Petter

    Har några kompisar som är väldigt miljöaktiva och alltid säger att Forbes har rätt i allt. Men när jag skickade denna länk så har de plötsligt inte rätt i allt.Vem ska man lita på? Tex ökenutbredningen om man tittar på NASAS sattelitbilder från de stora öknarna och som miljökämpar säger utbreder sig. Detta stämmer ju inte om man titta på NASAS bilder och jämför sedan 80-talet. Men trots dessa bilder (bevis) har ökenspridningen försvunnit och det gröna sprider sig istället efter 30 års torka.

    https://www.forbes.com/sites/peterferrara/2012/05/31/sorry-global-warming-alarmists-the-earth-is-cooling/#68d86573de0b

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Petter,
      Roligt att höra att du har många miljöaktiva vänner. När det gäller tidningsmagasin så är det viktigt att göra skillnad på nyheter som en seriös redaktör granskar för att säkerställa saklighet m.m. och kolumnister odyl som kan ha utrymme att uttrycka en egen åsikt. Länken du skickade är en kolumn av Peter Ferrara som är känd för att försöka så tvivel kring klimatfrågan. Han försöker i artikeln misskreditera etablerad forskning på olika sätt och institutioner såsom FN och IPCC. Han framhåller också en del saker som om de skulle stå i konflikt med etablerad klimatforskning (dvs. han försöker använda dem som bevis mot att klimatförändringen sker) trots att dessa är allmänt kända hos alla etablerade klimatforskare. Såsom att vi har cykler av istid och värmeperioder på jorden samt att det skett variationer i klimatet även sedan förra istiden. Detta stämmer, men det motsäger inte på något sätt att vi idag har en global uppvärmning orsakad av mänsklig aktivitet.

      I denna artikel (som syftar till att bidra till att förklara varför istider kommer ock går) finns en tydlig graf över korrelationen mellan CO2 i atmosfären och temperatur. Av den framgår att vi haft en koncentration av CO2 i atmosfären mellan 180 och 280 ppm de senaste 800 000 åren. Sedan industriella revolutionen har dock CO2 koncentrationen ökat till att idag vara över 400 ppm. Vi har alltså satt världen i helt nya förutsättningar. Förändringen i koncentration har också gått extremt fort, jämfört med de naturliga cykler som finns.

      Vill du läsa mer om klimatförändringen kan du till exempel titta på NASAs sida om ämnet, SMHIs sida (där finns även scenarier över hur klimatet i Sverige kommer förändras fördelat på län). För att se data över utsläpp av växthusgaser i Sverige, se Naturvårdsverkets hemsida.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.