Tuff SAAB framtid men chansen finns

 Så kom i veckan beskedet om att det konkursade SAAB automobile fått en ny ägare. Jag har med sorg i hjärtat följt alla turer kring SAAB från det att GM för en par år sedan annonserade att man avsåg att avveckla bilproduktonen.

I likhet med många andra så har jag givetvis ägt en SAAB och det äv väl så att näst intill alla svenskar har ju någon relation till bilmärket.
Jag är personligen förvånad över att det gamla SAAB klarat sig så länge som tillverkare med tanke på hur få modeller man lanserat sedan starten 1946. Tänk bara på den gamla 92an som förädlades och förädlades och producerades som 96 ända till 1980. Samma sak med 99an som förädlades till 900 och sedan 90 och var i produktion från 1968 ända till 1993.

SAAB Phoenix framtidens bil?

Veckans besked om att det nybildade företaget NEVS köper konkursboet är ändå positivt tycker jag, att återuppta tillverkningen av "gamla" SAABar tror jag inte hade varit lönt. DEt finns idag en överkapacitet i världens bilfabriker, samtidigt som bilförsäljningen i europa viker.

Dessutom är det tror jag bara en tidsfråga innan de alternativa bränslena slår igenom på bred frånt. Biogasen som bränsle är på framväxt i Sverige, och redan idag finns det elbilar att köpa i vanliga bilaffärer. De är fortfarande alldeles för dyra och räckvidden är för dålig men de finns.
Så även om det är en tuff framtid för de som nu vill börja bygga elbilar i Trollhättan så finns i alla fall en chans. Gamla SAAB hade rätt mycket forskning kring el och hybridbilar mycket av detta är kvar i Innovatum här finns förutsättningar att hitta moderna och smarta lösningar för framtiden.
Dessutom ingår SAABs nya plattform Phoenix i köpet. Och det är Phoenix som många anser är guldklimpen i konkursboet. Skall bli spännande att se vad den kan ge när den är färdigutvecklad.
Gröna Bilster skriver i Aftonbladet att detta kan bli en chans för Sverige – Jag håller faktiskt med!

Jag vet inte på vilket sätt regeringen varit inblandad på något sätt men Annie Lööf uttalar sig positivt om affären vilket känns bra tycker jag.
Och ur ett Centerpartistiskt perspektiv tror jag på detta Centerpartiet har som mål att vi skall ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030, vilket även regeringen anser. Både Lena E och Anna-Karin H har uttalat sig om detta.

Tidningen TTELA har haft (tycker jag) den bästa bevakningen av SAAB så jag kan varm rekommendera deras hemsida för den som vill hålla sig ajour med utvecklingen.

Även entusiastforumet SaabsUnited är intressant att läsa.
Ser avslutingsvis att min kompis i Tingsryd Mikael Andersson även tror på en framtid för SAAB, då är vi i alla fall minst två :o)

Förtydligande: Jag vet att det ännu inte är klart om NEVS får använda varumärket SAAB ännu men för att göra inlägget begripligt så skriver jag SAAB ännu.

 

En kommentar

  1. Maria

    Elgenerering och konsumtion är och föblir tärande och kostsam för miljön, oavsett ifall man kalla elen grön eller ej. Jag tror att denna satsning endast innebär förlust och besvikelse för de som är inblandade (igan).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.