Svaveldirektivet ett nödvändigt ont

Jag har fått synpunkter på införandet av svaveldirektivet för sjöfarten och hur det rimmar med Centerpartiets arbete med att skapa tillväxtförutsättningar för hela landet. Eftersom svaveldirektivet riskerar att göra fartygstransporter till Sverige dyrare och då extra hårt drabba norra Sverige. Detta är helt klar ett problem jag återkommer till det. 

Men som man kan höra på den interpellationsdebatt som Lena Ek hade i riksdagen 2011, så är frågan komplex.

Det har varit känt sedan 2008 att kraven om lägre svavelutsläpp för sjöfarten träder i kraft den 1 januari 2015 
Det stod redan 2008 klart att det inte skulle finnas några möjligheter till generella undantag. 
EU:s implementering av IMO:s regler innebär att det ska vara 0,1 % svavelutsläpp i SECA-områdena 2015 och 0,5 % i övriga EU:s vatten från 2020. Men oavsett skillnaderna i procentsatser är det exakt samma teknik som sjöfartsnäringarna måste investera i, oavsett var i EU de hör hemma.
Det finns fler SECA-områden än Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen. Ett SECA-område har upprättats kring Nordamerikas kust varför samma krav gäller all sjöfart till och från USA och Kanada. (Seca område ett område där man ha begränsningar på hur höga utsläpp av svavel man får ha)

Vilka miljö- och hälsomotiv finns bakom beslutet om svaveldirektivet?
En dansk vetenskaplig rapport visade att det vid millenieskiftet i Europa inträffade knappt 50 000 förtida dödsfall på grund av sjöfartens utsläpp per år.

Så vad vi har framför oss är gemensamma intenationella överenskommelser syftande till att motverka ett stort hälso och miljöproblem. Regeringens ambitioner har varit att hela Europa skall införa samma krav, men nu gick det inte. Något Lena Ek och Catarina Elmsäter-Svärd varit tydliga med,

För att inte riskera att införandet får alltför negativa konsekvenser på svensk industri och sjöfartsnäring så har Trafikanalys fått i uppdrag att utreda konsekvenserna. 

Frågan kommer även att bevakas i kommande EU arbete, det är ju inte bara Sverige som är berörda. 

Men i grunden tror jag att beslutet är klokt, svavelutsläppen måste minskas och jag tror det kommer att vara en konkurrensfördel att vara före med renare sjöfart inte efter.

 

 

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.