Fel av KSAU att slå Sävar kommundelsnämnd på fingrarna!

Idag hade vi upp ett extraärende på KSAU, det handlade om Sävar kommundelsnämnds beslut från förra veckan om att använda delar av sin budgetram för att hantera vissa eftersatta behov. Vilket kanske fick en väl positiv ruvrik i VK (plusartikel) Tidig julklapp till Sävar.

Där ansåg KSAU som står i kommunens officiella pressmeddelande bland annat att:
”Kommunstyrelsens arbetsutskott har reagerat i frågan och har i ett extrainsatt ärende beslutat att påpeka att överskottet inte kan hanteras på det här sättet.”

Vilket man kan läsa om i denna VK artikel: Miljonutdelning till Sävar kan stoppas

Jag höll inte med övriga i AU om detta utan lade ett eget yrkande, att vi från KSAU skulle meddela Sävar Kommundelsnämnd att vi förutsätter att kommunens ekonomistyregler följs.

Vad är då skillnaden? Jo som jag ser det så Äger varje nämnd sin budgetram som den beslutats av Kommunfullmäktige, Sävar har nu mot slutet av året råd att satsa på eftersatta verksamheter inom nämndens ram, och det är detta man skall ta beslut om på nästa nämndssammanträde.

Hur har nu detta uppkommit?

1. Umeå kommun har sedan ett tiotal år haft en modell där kommunens nämnder tar med sig eventuella över eller underskott till nästföljande år. Gör man ett underskott så får man en ryggsäck att spara in och gör man ett överskott så sätts de pengarna in på ”banken” eller egentligen pengarna läggs som en inteckning i kommunens eget kapital. Det innebär att pengarna finns kvar och kan användas av nämnden kommande år. Det som skedde tidigare var att ev. överskott vid årets slut försvann och åkte rakt in i kommunens samlade resultat, alltså att man inte hade någon nytta av att ha varit sparsam och hållit budgeten över året. Den modell kommunen använt under de sista 10 åren har varit väldigt lyckosam på så sätt att det faktum att ett överskott finns kvar har gjort att nämnderna agerar annorlunda och väldigt ofta klarar sig inom stipulerad budgetram.

2. Problemet nu är att det ännu inte finns något förslag för hur de ackumulerade överskotten (inteckningarna i eget kapital) skall hanteras framöver för de fyra nämnder som försvinner vid årsskiftet. (Social, Sävar, Hörnefors och Holmsund/Obbola). Socialnämnden delas i två IFO och Äldrenämnd, och kommundelsnämndernas verksamheter delas på IFO, Äldre, För och Grund, Kultur och Fritid.
I kommundelarna så är man inte nöjda med att de egna nämnderna försvinner, och att man då ser det som att ”våra pengar åker in till Centralorten” är för mej inte så förvånande. Att då Sävar som har god koll på ekonomin väljer att använda upp pengarna innan verksamhetsåret är slut är för mej inte så konstigt. Hade kommunen tagit ett beslut om hur överskotten i kommundelarna skulle hanteras tidigare så hade detta inte denna situation uppstått. Återigen så tycker jag man kan se att strävan att centralisera fördunklar förmågan att se över hela kommunen.

Givetvis får ingen nämnd använda sin driftsbudget till något annat än det den är tänkt till, men samtidigt så kan det inte vara så att en nämnd inte får utnyttja den driftsram man fått utav kommunfullmäktige.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.