Elbilar är framtiden jag är helt övertygad!

Det finns en ständig diskussion om hur vi tror att framtidens transporter kommer att se ut, jag är väldigt övertygad om att framtidens bilar kommer vara eldrivna, inte minst med tanke på hur pass snabbt utvecklingen går på batterisidan, det finns två faktorer som påverkar utvecklingen nu och som varit konstanta länge:

1. Batterikapaciteten fördubblas vart 10e år. Detta gör att 100 kg batterier innehåller dubbelt så mycket energi som för 10 år sedan.

2. Priset för samma batterikapacitet minskar med ungefär 15% årligen. Detta gör att på ungefär sex år så har 50kWh halverats i kostnad.

Det är därför som vi under de kommande åren kommer få se en veritabel elbilsexposition! Redan 2019 eller 2020 så kommer en VW E-Golf vara billigare än motsvarande Golf med fossilmotor.

Personligen lyssnar jag rätt så mycket på Teslapodden, som är ett spännande ställe om man vill veta mer om elbilar. Lyssna gärna!

teslapodden1En intressant sak de berättade om i våras är Peter Carlsson och företaget Northvolt som ju funderar på att etablera en batterifabrik i Skellefteå.
i detta avsnitt så intervjuar man Peter och efter att ha lyssnat på det avsnittet så blir jag än mer säker på att framtiden är eldriven!

Hoppas kunna återkomma rätt så snart med att ha köpt en elbil själv .-)

teslapodden2

 

5 kommentarer

  1. Petter

    Det tror jag också på sikt men här kommer lite matte vad gäller infrastrukturen runt detta. Finns lite att göra innan vi kan stoppa i sladden .

    Lite enkel matte när det gäller elbilar, kanske inte helt riktigt men det ger lite perspektiv på vad det innebär.
    Det högsta effektuttaget vi haft i Sverige, räknat på timedelvärde är inte riktigt 28000 MW.
    En snabbladdare för en Tesla ger uppåt 130 kW.
    28000/0,130=216000 st Teslor.
    Det är många bilar men Sveriges personbilsflotta är på ca 4,7 miljoner bilar.
    (0,216/4,7)x100=4,6%
    Dvs skulle alla personbilar i Sverige vara Teslor och skulle 4,6 % av dem laddas samtidigt skulle vi slå effektrekord i Sverige.
    Det är tur vi har kärnkraft än så länge

    • Mattias Larsson (inläggsförfattare)

      Men grejen med elbilar är att i första läget så skall de inte snabbladdas, i normalfallet så laddar man sin elbil hemma på natten, vilket inte är jättesvårt att ordna för alla som bor i hus eller har fast P-plats om man bor i lägenhet.
      Då blir ju effektuttaget ett helt annat.

      • Petter

        Jo så är det ju givetvis ,de flesta laddar på 16A trefas.
        Men även här uppstår på många ställe underdimensionerade matarkablar.
        Min och mina grannars transformatorstation håller inte måttet och måste uppgraderas tex om hälften av oss kommer att köra elbil. Vad säger Umeå¨Energi om detta. På min sons parkering vid hans hyreslägenhet finns idag 2 rena elbilar och här måste nu hyreshusägaren säkra upp vilket han vägrar göra på grund av att nya grövre kablar måste grävas ner.Dessa låg på gränsen redan innan dessa bilar införskaffades. Så en del problem finns att lösas

  2. Uffe

    Man får väl bara hoppas att du har rätt men det finns en hel del som talar emot, inte minst miljöargumentet. Även om utvecklingen går framåt på batterisidan är Co2 utsläppen vid råvaruframställning och produktion idag så stora att det enligt studier motsvarar ca 15.000 mil från en dieselbil. Så medan dieselägaren nyttjat bilen i uppskattningsvis 5-10år har elbilen ännu inte lämnat bilhallen hos bilhandlaren så klimatvinsten blir ganska klen om allt räknas in. Sen finns det en rad andra problem både socialt och miljömässigt med framställning/brytning av Litium som är en av de metaller som används i batterierna idag. Så förhoppningsvis får vi se en rejäl utveckling av batterier om nu elbilar ska vara framtiden.

    https://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761
    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170529/elbilen-behover-bara-nagra-ar-for-att-kora-in-utslapp-fran-batteritillverkning/

    • Mattias Larsson (inläggsförfattare)

      Det stämmer att det finns mycket kvar att göra när det kommer till CO2 utsläppen vid batteritillverkningen, men det är väldigt beroende på var man tillverkar batterierna. Blir Northvolts fabrik i Skellefteå verklighet så är ambitionen att komma så nära 0 som möjligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.