Centerpartiet elbilsbäst i hos Elbil-Sverige

Elbilsenkat

I Elbil-Sveriges stora enkät till alla riksdagspartier som du kan läsa här. Så placerade sig Centerpartiet på första plats.

Det är både kul och rimligt tycker jag. Vi jobbar både lokalt och nationellt för att minska biltrafikens utsläpp. Här kan du läsa mer om vår nationella bilpolitik.

Här i Umeå tycker jag det är synd att vi misslyckats med att få till stånd ett tankställe för fordonsgas. Det är inte utsläppsfritt men bättre än bensin. Jag har lyft frågan i kommunfullmäktige flera gånger men tyvärr blivit nedröstad.

Sen några ord om elbilar:

1. Ja det uppstår en miljöpåverkan när man bygger batteriet, men batterierna blir också miljövänligare och miljövänligare.

2. Ja  elbilar är fortfarande dyra, men priserna sjunker och ju fler som köper en ny elbil desto fler begagnade kommer ut på marknaden. Och de flesta av oss köper ju begagnade bilar.

3. Nej det finns egentligen inga begränsningar idag för vad man kan göra med en elbil. Här är en artikel om Robert och Cilla som åker på husvagnssemester med sin Tesla.

3 kommentarer

  1. Petter

    Jo det kommer ut fler Elbilar på begagnatmarknaden ,men dessa är ju livsfarliga ekonomiskt att köpa. Ofta kan man åka på världens smäll i och med att batteripacken måste bytas ut ,tex teslas som kostar från 65 000kr till 95 000kr beroende på modell. Batteriet hos Tesla S håller ca 10 000 mil.Ett nytt batteri genererar lika stora utsläpp som går att jämföras med diesel driven MB värsting som körs 22 000 mil.

    Dessa fakta kommer från forskningsresultat framtaget av NY Teknik (sant eller falskt har jag ingen aning om)

    • Mattias Larsson (inläggsförfattare)

      Skall kolla om jag hittar färska data på detta med batteriers utsläpp och hållbarhet.
      Men det är ju just detta med utsläppen vid tillverkning av batterier som exempelvis är skälet till att Northvolt bygger i Skellefteå för att få en fabrik med 0 i utsläpp av CO2
      /Mattias

      • Petter

        Ja vi får väl hoppas inte fabriken blir ett nytt Stålverk 80 🙂
        Största utsläppen är inte i tillverkningen utan vid brytning av mineraler samt vid åtskiljning av mineralerna från berget.. Men vi får inte hasta fram detta ,bästa miljövinsten gör vi om vi slussar ut dagens bilar när de inte går att köra längre. Sen skulle jag gärna vilja få en presentation från C hur vi löser infrastrukturen runt laddning,det räcker ju inte bara att sätta upp stolpar. Skulle vi byta hela fordonsflottan över en natt skulle idag endast 3,5 % kunna ladda bilen .Vi har i sommar importerat stora mängder el från utlandet, stor del kolkraft.Fundera på om vi skulle haft 50 % elbilar också.Kina bygger idag 1600 kolkraftverk i 62 länder, känns inte så särskilt ok.Vi har en lång väg att gå för det fossilfria samhället. Mycket på grund av att ej politiker kan sätta upp långsiktliga spelregler utan hattar fram och tillbaka. Titta bra på beskattningen av solenergi, här ska du få betala skatt på använd energi ?? Tallolja är ett typexempel, Jag kör dieselbil med 50 % tallolja som skulle kunna produceras i ofantliga mängder i Sverige men ingen vågar starta på grund av de oklara framtida spelreglerna. Sen ,varför inte mer dieselbilar. Jo för utsläppen av kolväten,här finns mycke bättre reningsmetoder än att tillföra AD Blå . Men här har Yara pinkat in sitt revir med ureatillverkning.Och politiker står och tycker detta är ok.Varför inte använda sig av de bättre reningsmetoder som finns ??Samtidigt vill vi avskaffa de mindre kraftverken för fiskens vandring i Åar,men utan dessa magasin som ska rivas torrläggs ju åarna och det hjälper ju inte fisken.Samt att vi sänker grundvattnet, titta rivningarna i Uppsala där de får fixa nya vattentecktsområden när dammar rivits.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.