Spännande kväll i Sävar med ÖPL diskussioner

I kväll har jag varit på debatt i Sävar på temat den nya fördjupade Översiktsplanen som nu är ute på samråd.

Savarpublik

Var en verkligt välbesökt debatt i Sävar skolas matsal!

Debatten handlade om förslaget till ny översiktsplan för Sävar som nu är ute på samråd. Jag tycker det är riktigt kul att få debattera lokala frågor där man inte kan gömma sig bakom det som en regering skall fixa utan där ansvaret ligger på oss lokala kommunpolitiker.

en stor del av debatten handlade om dragningen av Norrbotniabanan genom Sävar, där vi i Centerpartiet ha förordat den norra dragningen till skillnad från kommunen som vi se en central dragning genom Sävar. Samt frågan om hur Sävar skall utvecklas i framtiden.

Här kommer Centerpartiets principiella tankar om Sävar och Sävars framtid. Hoppas övriga partier också redovisar hur de tänker för Sävar förtjänar faktiskt eftertanke, vore Sävar en egen kommun så skulle den höra till den övre halvan av länets kommuner med över 7000 invånare!

Här är Centerpartiets tankar om förslaget till ÖPL för Sävar och därigenom också Norrbotniabanans kommande dragning.

  1. Vi förordar en nordlig dragning av banan genom Sävar av flera olika skäl!

  2. I Sävar ligger Europas modernaste sågverk som kommer öka sin produktion kraftigt de kommande åren, vill vi ha det sågverket kvar i framtiden så måste man ge dem förutsättningar!

  3. Den dragning som Trafikverket och Umeå Kommun riskerar Skogforsks verksamhet i Sävar på sikt, inte nog med att risken finns att verksamheten lokaliseras på annan plats. Skogforsk bidrar med en ökad tillväxt i den Svenska skogen som gör att endast den ökade tillväxten i svenska skogar vida överstiger den CO2 reduktion som järnvägen beräknas ge. Dessutom så kommer en flytt av Skogforsk innebära en minskad intäkt till landet Sverige i storleksordningen 5-10 miljarder kronor! (Det är värdet när vi tappar tillväxt i Sveriges viktigaste exportnäring!)

  4. En central eller sydlig dragning av järnvägen genom Sävar gör att man måste placera järnvägen på en bro genom samhället. en station 7 m upp i luften vore riktigt dåligt!

  5. I förslaget till ÖPL så tycker vi att man kraftigt överskattar pendeltågtrafikens attraktivitet, idag åker man på 13 minuter från Sävar till NUS/Univeritetet (den stora pendlingspunkten) och det finns flera hållplatser på olika ställen i Sävar samhälle. Ett tåg som skall gå via Dova genom I20 skogen i en båge över godsbangården passera Umeå C för att slutligen lämna av passagerarna 200 m från nuvarande bussterminal går inte snabbare!

  6. I kväll så menade alltför många att kommunen inte styr över järnvägssträckningen, och det stämmer ju rent formellt. Det är Trafikverket som bygger järnväg. Men givetvis lyssnar dom på vad kommunen önskar, speciellt om kommunen förordar en dragning som är billigare och bättre uppfyller Norrbotniabanans huvudsyfte: Att förbättra godstransporterna!

Så jag säger som jag sade vid kvällens debatt: Skriv, Skriv, Skriv!

Länk till kommunens hemsida om FÖP Sävar.

OPLSavarwebbklipp

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.