Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Mjölk lanseras via internet

Nu räcker det inte med annonser i bussen och i papperstidningen. Internet och sociala medier blir en allt viktigare del av företagens marknadsföring. Norrmejerier är ett av dessa företag som tittar på nätets möjligheter när man vill komma i kontakt med kunder. Ett exempel är höstens Mjölkhävartävling där internet varit en viktig kanal för att föra ut kampanjen.

I lördags var det final i Mjölkhävartävlingen på Rådhustorget i Umeå. Tre finalister hade sållats ut från tidigare deltävlingar runt om i norra Sverige. David Gunnarstedt från Jokkmokk var snabbast i finalen och vann därmed en livsförbrukning av mjölk.

Man som smyger med mjölk i natten

Lansering via internet
Den här mjölktävlingen har också lanserats via internet och under hösten har man kunnat se filmer på Youtube från de olika deltävlingarna. Men att finnas på nätet innebär också utmaningar. Utvecklingen på internet präglas av ett snabbt tempo och man måste ha en aktiv omvärldsbevakning för att förstå var konsumenterna befinner sig, menar Anna Norrgård, lokalmarknadschef på Norrmejerier.

– Mjölkhävartävlingen lanserades inte via Youtube, men däremot är  Youtube en bra plats för streamad video, där många funktioner som konsumentkommentarer och rankning redan finns. Youtube är också enkel att integrera med vår egen sajt.  Genom att lägga ut Youtubeklipp på vår sajt ville vi skapa möjligheter för norrlänningarna att följa dramatiken från start till final. Dessutom vet vi att vi får en större spridning av klippen genom att lägga ut dem via Youtube, berättar Anna Norrgård.

Sprids via Youtube
På Youtube hittar man bland annat Norrmejeriers tv-reklamfilmer om mjölk med en bonde i overall som talar till sina kor på ett vänligt sätt. Det här är filmer som uppenbarligen blivit populära eftersom de läggs ut av privatpersoner på nätet. Att filmerna läggs ut på detta sätt har Anna Norrgård inget alls emot.

– Det är ju härligt om våra reklamfilmer sprids via våra konsumenter. Det är ju så informationsspridningen på webben ser ut idag, och det är då den blir som mest trovärdig också. Vi är alltså enbart positivt inställda och tycker att det är fantastiskt att våra konsumenter är så pass engagerade och sprider vårt budskap vidare, menar hon.

– Vi såg för några veckor sedan att våra konsumenter bland annat via bloggar drog parallellen mellan Idol-Tove och våra reklamfilmer där hon medverkar. Sedan vår reklamfilm med henne lagts ut på Youtube har antalet besökare drastiskt ökat. Över 4000 besökare har tittat på reklamfilmen sedan den lades ut för en vecka sedan, berättar Anna Norrgård.

Över 200 000 besök
Överlag använder Norrmejerier internet för att lansera sina tävlingar och göra dem tillgängliga för fler. På så sätt kan webben bli en viktig del i kampanjen.

– Norrlandstestet var till exempel en stor succé, som fick viral spridning i hela världen och som fortfarande lever i flera kanaler, efter flera år, helt utan kampanjstöd. I snitt har varje användare varit inne 11 minuter och vi slutade att aktivt följa antalet besökare när vi passerade 200 000 besök, berättar Anna Norrgård.

– Utmaningarna är att hänga med i det snabba tempot och förstå var våra konsumenter befinner sig. Det som är inne idag, kanske är ute imorgon, menar Anna Norrgård.

Viktigt med trendspaning
För att förstår hur sociala medier och internet kan fungera i samband med marknadsföring följer Norrmejerier utvecklingen på internet. Man menar att det är viktigt för att förstå hur budskap förs vidare i dagens medielandskap.

– Vi har en allmän trendspaning på vad som händer på webben. Vi jobbar målmedvetet med webben och hur vi på bästa sätt ska använda oss av den som kommunikationskanal.Vi försöker att ha koll på vad som händer på nätet, vi testar, utvärderar och reviderar allt eftersom vi lär, berättar Anna Norrgård.
 

Etiketter: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.