Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Fyraåringar på internet utmaning för skolan

Internet kryper allt längre ner i åldrarna. Idag har nära hälften av fyraåringarna börjat använda internet och det kommer att ha stor betydelse för skolans utveckling under de kommande åren.

Användandet av datorer och internet har sjunkit drastiskt i åldrarna. För tre-fyra år sedan var hälften av barnen nio år när de började vara ute på nätet.Nu börjar man alltså vara fyra år. Siffrorna presenteras i den aktuella studien Svenskarna och internet 2009, en årlig undersökning från World Internet Institute.

Två år och vill använda handkontroll
Anledningen till att fyraåringarna börjar använda internet ligger hos föräldrarna och till viss del storasyskon. Ett exempel på det syns på sajten Familjeliv där föräldrar skriver bland annat om hur barnen börjar använda datorer. På forumet frågar en undrande förälder: ”vår son är 2 år och 3 månader, han vill gärna spela, men förstår inte riktigt än, vilken ålder börjar barnen förstå en vanlig handkontroll?”
Och någon annan svarar ”Min äldste var drygt 3 år när han fick börja spela playstation. Både han och jag satt och kämpade med spelet och hade jätteroliga stunder”.

Den första riktiga internetgenerationen
Det vi ser är hur den första riktiga internetgenerationen nu börjar växa upp. Det är den generation som kommer att ha med sig internet- och datoranvändande ända från sina första småbarnsår.

Datoranvändare i första klass
För skolan är detta viktigt att uppmärksamma och det ska bli intressant att se utvecklingen i Umeå kommun, där man har en långt framåtsyftande politik kring IT i skolan.

När dessa fyraåringar om några år börjar första klass kommer det stora flertalet bland dem redan vara mycket vana datoranvändare. Om skolan vill ta tag i detta innebär det att man måste se över vilken datorutrustning man erbjuder eleverna och inte minst hur man i undervisningen kan använda sig av dator och internet på ett pedagogiskt väl genomtänkt sätt.

Läraren Josef Sahlin från Årstaskolan i Stockholm har tagit sig an den nya situationen och låter sina förstaklassare blogga. Han menar att eleverna inte bara ska få använda datorn till att kolla fakta och skriva rent texter. Han vill att eleverna ska få använda dator och internet i en skapande process som samtidigt kan vara öppen för andra elever och för föräldrarna.

I ett blogginlägg på Internetdagarnas sajt skriver han:”Sjuåringarna idag är vana vid ofärdig publicitet. Internet erbjuder plats att mötas, skapa, kommunicera, lära och berätta. Elevernas prestationer får ett större och mer dynamiskt mottagande när föräldrar, klasskamrater och syskon med flera kan följa och bekräfta utvecklingen.” Med hjälp av de sjuåriga elevernas bloggar bjuder läraren Josef Sahlin in föräldrar och syskon att ta del av lärandeprocessen i klassen. Det är en öppenhet, det är ett transparant klassrum, som skapas med hjälpa av elevernas datoranvändning.

Josef Sahlin är inte ensam. Vi ser allt fler lärare som börjar använda dator och internet tillsammans med de unga eleverna för att skapa större utrymme för konversation, för att öppna lärandeprocessen. Detta är en mycket intressant utveckling och förmodligen den enda möjliga i och med att den verkligt första internetgenerationen nu snart kommer till första klass.
 

Etiketter: , ,

En kommentar

  1. Johan Wahlström

    Viktiga frågor du ställer här – inte minst gäller det hur skolan kan anpassa sig till den snabba utvecklingen. I Umeå har gymnasiet hunnit ganska långt och gjort det relativt snabbt.
    MEN frågan är om inte utvecklingen i övrigt går ännu snabbare. Detta kommer att vara en av skolans centrala utmaningar inför framtiden – att hänga med och vara relevant för de barn och unga som går i skolan.
    För att skolan ska kunna vara fortsatt framgångsrik krävs att vi kan möta eleverna, engagera dem och möta deras behov också – vi kan inte fortsätta utbilda för ett industrisamhälle som inte längre existerar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.