Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Vi tror på saxofoner

Idag uttrycker människor sina tankar i egna bloggar, på Facebook och Twitter. Funktioner som gör det möjligt att kommentera nyhetssajternas artiklar lockar allt fler att vara med i samhällsdebatten. Vi kallar det sociala medier och nätet ger oss möjlighet att skapa nya relationer och att hitta igen borttappade relationer.

Ett uttryck för det här ser jag redan i en annons från 1990-talet. Den publicerades av musikkanalen MTV som ett manifest, som ett uttryck för det uppror och den frigörelse man menade sig stå för. Om en kommersiell tv-kanal kan stå för frigörelse kan väl kanske diskuteras men så här 15 år senare fastnar jag för hur texten kunde förutse den roll internet skulle komma att få i dagens samhälle.

Texten i annonsen skulle kunna ses som ett manifest för de sociala medier som växt fram under de senaste åren. Så här lyder annonstexten översatt:

Manifest på toapapperVi tror inte på att diktera en ideologi.
Vi tror på att skapa miljontals idéer.
Vi tror inte att det finns en majoritet.
Vi tror att världen är fylld av individer.
Vi tror inte på megafoner.
Vi tror på saxofoner.
Vi tror inte på att leva 9 till 5.
Vi tror livet är en 25 timmars-händelse.
Vi tror inte på "den gamla goda tiden".
Vi tror att morgondagen kommer att bli skitkul.
Vi tror inte på gränser och nationer.
Vi tror på liv på Mars.
Vi tror inte på tystnad.
Vi tror på att göra en massa väsen.
Vad tror du på?

Skillnaden mellan megafonen och saxofonen är stor. Med megafonen kan man få människor att ropa samma slagord i talkör. Praktiskt vid demonstrationer men i annonsen står megafonen för en likriktning som begränsar individen.

Saxofonen däremot är ett instrument som betonar den personliga friheten och improvisationen. Att tro på saxofonen är att tro på uppbrott från det givna, en tro på att saxofonisten själv kan skapa och ge sina känslor personlig färg och form.

Under valrörelsen 2010 kommer vi att få en möjlighet att följa om det nya internet mest liknar en megafon eller en saxofon. Själv tror jag att nätet med sina sociala medier kommer att ge fler en möjlighet att delta i debatten och föra fram sina politiska ståndpunkter.

Vi har sett det i de senaste dagarna heta kommunala debatt om snusförbud i Umeå kommun. Under valrörelsen 2010 kommer vi att få se det i många fler frågor. Den kommande valrörelsen kommer att bli intressant att följa via internet.
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.