Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Tufft för Clas Ohlson på internet

Clas Ohlson satsar på sociala medier för att nå sina kunder. Men redan när man går ut med nyheten kan företaget upptäcka kraften i de sociala medierna, men att den kraften också kan innebära negativ publicitet. För läsarnas kommentarer till nyheten, när den publiceras på nätsajten Market, är hårda och långt ifrån positiva.

Signaturen Evert menar att Clas Ohlson inte längre håller måttet och skriver i en kommentar: ”vem bryr sig för Clas Ohlson är för mig och mina vänner en avpolleterad kedja sen länge då JULA har det vi behöver och även en trevlig och hjälpsam och kunnig personal.Vilket iallafall Clas Ohlsons butik i Kalmar i brister på alla punkter.”

Signaturen Jonas håller med: ”CO behöver inga medier, dom behöver sänka priserna. Det slår aldrig fel, först går man upp till CO och ser vad det kostar. Sen marcherar man till Kjell,Rusta;Harald eller någon annan affär och handlar. För 4-5 år sen handlade jag bara på CO, numera aldrig tyvärr…..”

Även från Svenska Dagbladets läsare förs det fram kritik mot Clas Ohlson och flera menar att företaget halkat efter i konkurrens med andra kedjor. Signaturen 08roffe skriver i en kommentar. ”Butikerna har inte ens fungerande kundterminaler, de nya pekskärmarna är otroligt dåliga, åk till Biltema och se hur det skall vara.”

Trots att flera av läsarkommentarer legat upp i över två månader (när detta skrivs) så har inte Clas Ohlson själva visat sig på sidan för att gå i dialog med Evert, Jonas, 08roffe och de andra som så öppet klagar på företaget.

Sociala medier är att kraftfullt verktyg och kan skapa en mycket positiv dialog med kunderna, men varje företag eller organisation som gör sig synliga i dessa kanaler måste också räkna med att man öppnar upp för kritik som kan ge stark negaitv publicitet. Och ha en strategi för ett kunna möta och hantera detta. Här har Clas Ohlson fortfarande en läxa att lära, verkar det som.
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.