Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

En smart bil som skickar sms till mig

Nästa gång jag köper en ny bil ska jag fråga försäljaren om den är intelligent nog att kunna skicka sms. Den tanken slog mig när jag var iväg med bilen till bilbesiktningen på Västerslätt i Umeå för ett par dagar sedan. Den gick igenom, men fick en notering om ett läckage i vänster stötdämpare bak. Den noteringen skulle jag vilja ha direkt från bilen istället, via ett sms.

Att en gång om året åka ut till bilbesiktningen på Västerslätt känns inte lika säkert som om jag kunde ha ett automatiserat datorsystem som kontinuerligt via sms eller e-post rapporterade till mig hur min bil mår.

Jag vill därför att min nästa bil ska vara en smart bil som kan skicka ett sms till mig som varnar för att stötdämparen börjat läcka olja. Jag vill att bilens datorsystem ska prata med mig så att jag förstår vad som händer med min bil.

Mitt samtal med bilen har förvisso redan börjat. Jag har till exempel haft problem med katalysatorn vilket innebar att en gul varningslampa börjat lysa på instrumentpanelen. Den gula lampan är ett steg på vägen mot en dialog mellan mig och bilen, men jag vill ha ett mer utbyggt samtal. Jag vill inte bara ha en gul lampa. Jag vill ha ett sms i klartext som förklarar vad som kan hända när katalysatorn börjar krångla eller när olja börja läcka ur stötdämparen.

Jag kan till och med tänka mig att låta min bilverkstad vara del av det samtalet. Då får bilens datorsystem kommunicera inte bara med mig via sms utan också med bilverkstaden som kan skicka ett erbjudande till mig om vad det kostar att reparera och gärna också ge förslag på tid när de kan ta emot mig. 

I en ny bil finns det idag upp mot 50 olika datorer som styr allt från bromsar och antisladdsystem till bränsleinsprutning och luftkonditionering. Det innebär att allt mer av bilutvecklingen går från att vara fokuserad på enskilda komponenter till att kretsa kring systemarkitektur och utveckling av den programvara som styr datorsystemen.

För att hitta en gemensam standard för dessa datorsystem har världens största bilföretag gått samman i projektet Autosar (Automotive Open System Architecture). Denna vecka, 11 maj, möts man i Frankfurt för sin tredje konferens för att gemensamt styra arbetet vidare. It-företaget Know IT är med i samarbetet och förklarar på sin sajt vad det innebär.

En gemensam grundutveckling och en öppen standard är mycket viktig för bilindustrin. System som tagits fram av olika företag ska kunna fungera tillsammans vilket innebär snabbare och mer ekonomisk utveckling.

Men det är också viktigt för mig och min trygghet i trafiken. Jag är rädd om mitt liv och vill att min bil ska vara så säker som möjligt.

Därför är jag inte riktigt nöjd med att enbart prata med bilbesiktningsmannen en gång om året. Jag vill ha ett kontinuerligt samtal, ständigt pågående, alltid närvarande.

Jag vill ha en öppen kommunikation mellan mig och min bil. Jag vill inte att något ska vara osagt mellan oss. Så nästa gång jag köper en bil ska jag fråga om den kan skicka sms.
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.