Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Blöjbarn lär sig surfa innan de kan gå

Nu är blöjbarnen på väg att bli internetanvändare, redan innan de kan gå. I takt med att allt fler småbarnsfamiljer köper in nya Ipads och surfplattor sjunker nybörjaråldern till nätet drastiskt, vilket kommer att påverka familjeliv, förskolepedagogik och mediernas utbud till barn.

När man tittar på bärbara och stationära datorer visar det sig att hälften av 4-åringarna har börjat använda internet, enligt undersökningen Svenskarna och internet 2010. Men när denna undersökning gjordes bland svenska familjer i början av 2010 hade iPads och andra surfplattor och läsplattor ännu inte kommit till Sverige.

Sedan ett halvår finns nu de nya apparaterna ute i handeln och försäljningen av dem stiger i rask takt. När dessa surfplattor med sina appar i allt högra grad kommer in i de svenska hemmen kommer det att föra med sig en drastisk sänkning av småbarnens introduktionsålder till internet.

På Youtube märker vi redan tecknen. Stolta föräldrar lägger upp inspelade filmer där de dokumenterat hur deras små telningar snabbt och enkelt lär sig hantera de nya plattorna, som i filmen här nedanför.

 

Digitala pekböcker med djur som bräker och grymtar, små enkla spel och pussel där färg och form ska kombineras blir blöjbarnens första steg in i mot ett internet som med åren kommer att bli allt större för dem.

Det här påverkar familjelivet. När barnen ska nattas följer surfplattan med för godnattsagan, när barnen ska tröstas kan plattan sättas i deras händer och om mamma eller pappa behöver prata ostört i telefonen kan surfplattan bli räddningen.

Men surfplattan blir också en samlingspunkt där barn och föräldrar kan mötas. Barnen lär sig snabbt att hantera den men de minsta behöver fortfarande lite vägledning. Det ger föräldrar och barn tid för att umgås. Se återigen filmen ovan.

Men surfplattorna påverkar också förskolan. Under de närmaste åren kommer barn som skrivs in i förskolan att i allt högre grad ha erfarenheter hemifrån att använda surfplatta (tänk återigen på babyn i filmen här ovanför). Många förskolepedagoger har redan börjat undersöka hur dessa surfplattor kan bli till en del av barnens lärande och förståelse av omvärlden. På Twitter finns hashtaggen #paddagogik under vilket pedagoger skriver om sina erfarenheter av att använda surfplattor i verksamheten. På Facebook finns gruppen Ipads i skola och förskola och tidningen Förskolan har  börjat med recensioner under rubriken Digitalt där man bland annat tar upp surfplattor. Ett annat exempel är från Umeå där en kursdag som drog närmare 100 bibliotekarier och lärare handlade om surfplattor.

Allt detta är tecken på hur det pågår ett pedagogiskt arbete i förskolorna kring hur de nya surfplattorna kan användas tillsammans med de små barnen.

Surfplattorna kommer även att påverka hur media vänder sig till barn. Här har vi ännu inte sett några mer omfattande försök, men helt säkert kommer det att komma. Med de nya surfplattorna kommer dagstidningar och medier att kunna skapa nya möjligheter för att hjälpa barn att orientera sig i världen på det sätt som är lämpligt för deras utvecklingsnivå.

Blöjbarnens surfande har kommit för att stanna.

(Svenskarna och internet 2010 är utgiven av WII, World Internet Institute.)

Etiketter: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.