Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Spel en del av kulturhuvudstadsåret

Det lilla Umeåföretaget Turborilla visar att de nya smarta telefonerna kan ge nya internationella affärsmöjligheter, också för mindre företag från Västerbotten. Här växer fram något nytt inför kulturhuvudstadsåret 2014.

Ny infrastruktur ger upphov till nya affärer. Det skedde när järnvägen drogs upp till Norrland. Det kan vi se när vägarna mot inlandet blev bättre och när E4:an byggdes som en viktig blodåder mellan norr och syd.

Nu ser vi det igen när bredbandet och internet ger nya möjligheter för affärsverksamhet i Norrland. Turborilla i Umeå är ett spelföretag med bara ett par anställda men ändå har man över en miljon registrerade spelare till sitt framgångsrika Iphone-spel Mad Skills Motocross, som spelas på främst Apples Iphone-mobiltelefoner. Under vårvintern bjuder man under 14 veckor in till stor internationell turnering, med en ny bana i spelet som släpps varje lördag under turneringen. Minst 8 av dessa veckor ska spelarna ta sig över en viss förutbestämd tid på banan för att gå vidare till finalen.

Tävlingen har nu pågått i 3 veckor och totalt har 26 770 spelare från hela världen antagit utmaningen att gå vidare till final.

Om spelkultur är en kulturform, viktigt vi får erkänna idag, så är de internationella framgångarna för det lilla Umeåföretaget en mycket intressant historia inför Umeås kommande kulturvudstadsår 2014. Med stöd av internet kan kulturskapande i Västerbotten nå långt utanför socknen och skapa framgångar och även lönande affärsmöjligheter långt ute på den globala marknaden.

Här nedan visas ett vinnarlopp i en av deltävlingarna i Umeåföretaget Turborillas pågående internationella Iphone-speltävling.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.