Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Hela världen! Nu! Direkt!

Världen direkt, lyder stridsropet för de nya företagen som växer upp med internet som en självklarhet och ny teknik som gränslösa möjligheter.

Det senaste exemplet i Umeå och Västerbotten är det lilla spelföretaget Turborilla som utvecklar spel för mobiltelefoner och surfplattor. I förra veckan lanserade man Iphone-spelet Mad Skills BMX, men från dag 1 är det vare sig den lokala marknaden eller den nationella svenska som gäller. Turborilla tar istället steget rakt ut i världen för att från sitt Umeåkontor satsa på en internationell kundkrets.

Nya betalningssätt och nya distributionssätt gör att dagens unga företag kan hitta fram till helt nya affärsmöjligheter på en global marknad. Turborilla gör inte den tidigare så vanliga resan för företag som innebär att man först bygger upp en trogen kundkrets lokalt som sedan får utvecklas till en kundkrets i regionen, exempelvis kustkommunerna i Norrland eller länet Västerbotten, innan man söker sig ut över landet för att så småningom pröva vingarna i Norden, och kanske norra Europa innan man tar det slutliga steget ut i världen.

Med ny teknik och nya möjligheter att bygga kundkretsen med stöd av internet kan tjänsteföretag som Turborilla hoppa över flera av de leden. Istället för att börja med att sälja Iphone-spelet Mad Skills BMX till skolbarnen på Grubbe, Teg, Ersboda, Tomtebo och andra stadsdelar i Umeå öppnar man försäljningen direkt till människor som har sin hemort i Texas i USA, Vancouver i Kanada, i Oman, Frankrike och England.

Det globala steget märks på Twitter när folk från hela världen skriver om det nya spelet Mad Skills BMX. Suar Suar @suarstars skriver från Jakarta i Indonesien, Agustín Gesto ‏@agustingesto, från Montevideo i Uruguay, a4HlaBy5 ‏@a4HlaBy5 från Japan och ClauidA @claudia_SAP, från Buenos Aires i Argentina. Från Ryssland, Australien, USA och andra länder hör fler av sig via Twitter för att tipsa om spelet från Umeåföretaget.

Med stöd av internet och sociala medier blir kundkretsen global från dag 1 för Turborilla. När sedan butiken inte ligger nera på stan i Umeå utan på App Store som nås via dator och mobiltelefon över hela världen så klaffar hela kedjan för att skapa den nya tidens affärsrörelse.

Om detta behöver barnen i svenska skolan lära sig så att de ser de nya möjligheter som internet och mobiltelefonnäten ger när det handlar om att bygga företag.
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.