Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Tröttnar vi på Facebook?

En av mina vänner på Facebook ställer en allvarliga fråga i sin statusuppdatering och skriver: ”Är det så att Facebook håller på att tappa farten? Upplever en klart minskad aktivitet bland mina vänner inklusive mig själv.”

Nu tycker du kanske att det låter vansinnigt att ställa en sådan fråga? Nära 900 miljoner människor över hela världen har ett Facebook-konto, i Sverige är det omkring 4,5 miljoner, alltså varannan svensk. Kan man då ställa frågan om detta ledande enorma sociala nätverksskepp håller på att tappa fart?

Jo, det kan man och det finns fog för att svara Ja på frågan, för kanske är det så att Facebook håller på att tappa bort oss användare.

Förälskelsen som lagt sig
Den första pirrande känslan som kom över oss när vi upptäckte att vi kunde hitta gamla klasskompisar, kusiner och nuvarande arbetskamrater på Facebook har gått över. Det började så lovande med att vi fick titta in i varandras liv, men när nu månaderna och snart åren har gått så står det allt mer klart för oss att den där titten fick aldrig chans att växa till något djupare. Trots alla kontakter så fastnar statusuppdateringarna på ytan.

Samma gamla visa igen
Jo, det var spännande att få följa hon som alltid berättar om sina kvällspromenader med hunden, fast det varje kväll är samma vända hon tar. Eller han som alltid ger glimtar från sitt jobb, fast det aldrig verkar hända något nytt. Eller hon som vänder ut och in på hur barnen har det, fast allt verkar gå i repris. Eller han med bestyren i köket med matlagningen och ett glas rött i handen, men visst berättade han samma sak förra helgen?
Det som var så spännande nytt med inblickar i vännernas vardag har blivit upprepningarnas vals. Förutsägbart uppdaterar alla om sitt och bristen på variation gör att intresset dalar.

Reklamen som dödar
Några har skaffat sig annonsspärrar på Facebook men många av oss lever kvar med alla dessa annonser om vitare tänder, hur man förlorar fem kilo på en vecka, eller var det fyra, bingo på nätet och en vecka för 2 i Antalya. Det är inte roligt längre, suckar allt fler, och ser sig om efter platser där reklamen inte härjar fritt.

Mobilen som satte punkt
Punkt för Facebook, blev det med mobilen, hävdar många. Under 2011 och under 2012 har allt fler gått över till smarta telefoner. Och med smartphones uppstår nya vanor där vi på bussen, i bilkön eller i väntan hos tandläkaren kolla omvärlden genom mobilens lilla skärm. Och i den kollen ingår också Facebook, men nu kommer nästa suck. Facebook i mobilen roar inte på samma sätt som Facebook i datorn. Det är trögare uppkoppling och svårt att få samma överblick i den lilla skärmen. Mobilen kan på så sätt bli till en Facebook-dödare.

Annonsörerna som går vilse
Med Facebook i nya smartphones tappar annonsörenra bort sig. Här finns inte samma plats som i datorn att lägga in annonser och Facebook har inte kunnat presentera något gott alternativ. Och sviker annonsörerna i takt med att allt fler användare går mot mobilen då brakar Facebooks affärsmodell ihop.

Om nu min vän har rätt i sin fundering om att Facebook håller på att tappa fart hur går det då med Luleå-etableringen? Kommer det stora Facebook-bygget utanför Luleå att en dag stå tomt och de många glädjeropen att tystna? Och det som tedde sig så bergsäkert fast förvandlas till sand som rinner bort?

Svårt att säga, men ett är säkert. Facebook har en tuff kamp att utkämpa under den närmaste tiden om man inte ska tappa fart och plötsligen finna sig omsprungen av konkurrenter som kommer med andra lockande lösningar på vårt genuina behov av social kontakt.
 

Etiketter:

En kommentar

  1. Jacob

    Intressant men inte så förvånande. Det jag vill tillägga är att det återigen visar sig att oavsett teknik så umgås vi människor med den kärna människor vi alltid umgåtts med. Det dyker upp någon ny kompis lite då och då, men vi är lojala vårt sociala nätverk. Jag tror att även den principen finns på facebook. Vi är ”vänner” med några stycken och resten är ”kontakter”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.