Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Västerbotten syns på Youtube

Vilka enorma tittarsiffror som kreativa krafter från Umeå och Skellefteå lyckats få på Youtube. En mängd filmer som skapats i vårt län får enormt genomslag över internet. Den stora frågan för regionen att knäcka är om dessa filmer kan ingå i ett varumärkesarbete för Västerbotten. Inte minst tänker jag då på Kulturhuvudstadsåret 2014 då Umeå har ambition att också nå ut internationellt.

Faktum är att i dessa filmer ser vi redan ett enormt genomslag på det internationella planet. Men det är inte alltid uppenbart att filmerna kommer från Västerbotten så frågan är om det går att lösa på något sätt så att dessa kreativa filmer kan bli en tydligare del av Västerbottens skyltfönster ut mot världen.

Vilka är då filmerna? Här är några exempel ur Youtube-högen.

Regular Ordinary Swedish Meal Time
De glada argsinta kockarna med sina absurda matlagningsprogram slår alla rekord. Över 47 miljoner visningar har gruppens filmer sammanlagt fått på drygt ett år med tittare över hela världen. Fascinationen inför de svenska kockarna från Västerbotten har spridit sig som en global eldstorm.

Bakom ROSMT står ett gäng studenter från Umeå universitet som studerat på universområdena både i Umeå och Skellefteå. Sina kunskaper i teknik har de fått från utbildningar i Digital medieproduktion och Datavetenskap. Gruppen har nu i somras meddelat sin fans att de kanske inte kommer så många filmer i framtiden, tiden är knapp och idéerna kanske inte lika sprudlande längre. Men fortfarande regerar de på den internationella topplistan. Filmen nedan har till exempel snart nått smått otroliga fem miljoner visningar!

 

William Spetz
Lilla bloggen med William Spetz är en annan Youtube-succé från Västerbotten med över 19 miljoner visningar om inte räkneverket hunnit tippat över till 20 miljoner när du läser detta. William Spetz når till skillnad från ROSMT kanske främst en svensk publik så 20 miljoner visning är en fantastisk siffra.

William Spetz började med sin Lilla bloggen på Västerbottens Kuriren för ett par år sedan och med sina halsbrytande humoristiska inblickar i en tonårings vardagsliv har han skapat en stor beundrarskara. Nu väntar också en lansering via Sveriges Television så räkna med att succén kommer att skjuta fart än mer.

Refused
Punkbandet Refused finns självfallet även med på en Youtube-lista från Västerbotten. När BlankTV lägger upp ett klipp med Refused ”New Noise” lockar det över två miljoner tittare att följa bandet från Umeå. Med tanke på att mängder av andra klipp från Refused-låtar också finns på Youtube kan vi räkna in miljoner och åter miljoner som via Youtube tagit del av denna bit av kulturlivet i Umeå.

 

Phun goes Algodoo
Även forskning och vetenskap från Umeå universitet kan få ett lyft via Youtube. Examensarbetet Phun, från datavetenskap av Emil Ernerfeldt, blev så småningom produkten Algodoo som Umeåföretaget Algoryx lanserade för ett par år sedan. Den video som Emil Ernerfeldt har lagt upp om arbetet har fått över 2 600 000 tittare på Youtube.

Men ännu mer fantastiskt är alla de skapalser som folk ute i världen har byggt, filmat, och lagt upp på Youtube med stöd av den programvara som Algoryx tagit fram. Där räknar vi återigen mängder av miljoner visningar som har sitt ursprung från Umeå.

Filmerna ovan är bara några exempel. Flera företag som North Kingdom, Dohi Sweden, Turborilla, Zordix, Level Eight och andra finns också ute på nätet. Men som sagt, den stora frågan är nu om Youtube och dessa kreativa filmer kan bli en tydligare del av Västerbottens skyltfönster ut mot världen.

Etiketter: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.