Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Vem tjänar på ditt filmtittande?

Striden om filmtittarna i Sverige går varm denna höst. I veckan har tjänsten Netflix startat och på Twitter skriver någon: ”Netflix är som en våt dröm. En innovation i paritet med skivat bröd, glödlampan och hjulet. Finns det inget lämpligt Nobelpris?”

Vad ligger bakom lovorden till denna nya filmtjänst? Snabbheten, utbudet och priset, är tre viktiga delar. Tänk dig Spotify fast för filmer. Den amerikanska hyrfilmsjätten Netflix till Sverige erbjuder mängder med filmer och tv-serier direkt till din smarta tv, dator eller surfplatta för 79 kronor i månaden, alltså ungefär samma erbjudande som vi vant oss vid från Spotify när det gäller musiken.

Tjänsten Netflix, och liknande konkurrenters tjänster, kommer att kasta omkull mycket av tittandet i framtiden. För nu står inte bara Netflix och knackar på dörren för att förändra underhållningen. Viaplay, Filmnet, snart också HBO och mer traditionella kanaler som TV4 Play och SVT Play vill också vara med i leken.

För här finns pengar att tjäna. I USA har Netflix 23 miljoner kunder, det motsvarar 7,3 procent av landets invånare. Kan man få samma siffror i Sverige så innebär det omkring 700 000 kunder. Med en månadsavgift på 79 kronor blir det omkring 660 miljoner per år, alltså mer än en halv miljard i intäkter. Bara för ett så litet land som Sverige.

Någon någonstans blir rik på vår längtan efter fler filmupplevelser. En av dem är grundaren Reed Hastings. Själv har han sagt att det var ett misstag som gjorde att han skapade tjänsten.

"Jag lånade en VHS, råkade lägga bort den och den blev sex veckor försenad. Det innebar 40 dollar i förseningsavgift. Jag kommer ihåg det för jag ville inte berätta för min fru, för jag förstod vad hon skulle säga”, berättar Reed Hastings för CBS News.

På gymmet fick han istället tanken att videoaffärer borde skötas som just gym, alltså ta ut en månadsavgift av sina kunder och sedan skulle de få fri tillgång till alla erbjudanden. De första åren innebar det att Hastings startade en tjänst för att skicka hem VHS-filmer till kunder som sedan fick behålla dem så länge de önskade. Men den distributionsvägen är nu historia när VHS gått i graven. Fast själva affärsmodellen lever, enda skillnaden är att nu kan filmerna distribueras via streamade tjänster på internet, vilket innebär att filmen kommer direkt till din dator, hemmabio eller surfplatta.

Konkurrens är dock stentuff och många vill in på denna lukrativa marknad. Netflix har också haft vissa ekonomiska problem under senaste året och tappat nästan 80 procent av sitt aktievärde sedan sommaren 2011, enligt Business Insider. Aktien har sjunkit som en sten från 260 dollar till dagens 64 dollar. 

Så det är en tilltufsad spelare som nu gör entré på den svenska filmmarknaden, vilket självfallet ger konkurrenterna vind i seglen och hopp om att kunna besegra rivalen.

Den stora frågan är nu hur vi konsumenter reagerar. Vem ska få ynnesten att bli vår filmleverantör i framtiden? Hårda matcher väntar i den digitala kampen.
 

Etiketter: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.