Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kvinnors drivkraft på nätet

Det händer något inom it-branschen i norr. Ett flertal kvinnor kliver fram och tar plats med företagsidéer som handlar om att driva företag med hjälp av internet. Ibland kallas det digitalt entreprenörskap och det kan omfatta allt från e-handel till nätutbildningar och digital marknadsföring.

Idag kom senaste exemplet när Bloggskolan öppnar, ett inititativ av internetforskaren Annakarin Nyberg, till vardags på Umeå universitet, Clara Lidström, som driver Underbara Clara med bas i Umeåtrakten samt Frida Ramstedt, grundare av inredningsbloggen Trendenser (se bilden nedan).

Med sin bloggskola vill de hjälpa kanske framför allt företagare att använda bloggen som ett kraftfullt verktyg i sin affärsverksamhet.

Andra exempel vi sett på sistone är Rapunzel of Sweden som, också med bas i Umeå, på bara något år nått en omsättning på 84 miljoner kronor på försäljning av löshår via internet. Med sin e-handel siktar företaget nu på att inom fem år nå en omsättning på hela 500 miljoner kronor, berättade grundaren Ida Backlund när hon vid Umeågalan härom veckan tog emot pris som Årets tillväxtföretag. 

Ett ytterligare exempel är Ann Klefbohm och Monica Falkner som i höst lanserat företaget QRtryck.nu med affärsmodell att sälja tryck med digitala QR-koder.

De digitala kanalerna visar sig ge ypperliga möjligheter till att starta ny affärsverksamhet för den som kastar sig ut på internet. Att så många i Västerbotten, och inte minst kvinnor, vågar detta är ett friskt tecken. Go girls!

 

Etiketter: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.