Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Mitt digitala barnbarn

Idag har jag och mitt barnbarn som är elva månader suttit vid iPaden. Egentligen är det hennes föräldrars surfplatta men hon har redan börjat använda den, och jag ser tydligt hur digital hon redan är. För henne är digitaliseringen full av möjligheter.

Vi spelar ett spel. Fyra bilder kommer upp på skärmen. En röst frågar ”Var är äpplet?”, och då gäller det att klicka med fingret på rätt bild. När vi lyckats kommer fyra nya bilder upp. ”Var är grodan?”, frågar rösten och mitt elva månaders barnbarn klickar på grodan.
Det är inte alltid det blir rätt, men förvånansvärt ofta, och jag häpnar.
Över hur intuitiv surfplattan är.
Hur omedelbar den är.
Så nära.
Så enkel.

För den som följt utvecklingen av surfplattor och barn under de senaste åren kommer detta inte som en överraskning. På Youtube vimlar det av filmer som glada föräldrar tagit av sina små telningar som tar sina första kliv in i plattornas och de smarta mobilernas värld.

Men pedagogerna är också med, och de driver utvecklingen framåt. På Facebook finns exempelvis gruppen iPads i skola och förskola. När jag skriver detta samlar den otroliga 6 552 medlemmar. Det är förmodligen en av de största mötesplatserna för kontinuerlig pedagogisk utveckling i Sverige.

Emil Jansson, it-pedagog i Örebro, skriver i sin blogg att ”facebookgrupper [är] en av den bästa fortbildning du kan få just nu.” Och i blogginlägget radar han sedan upp en mängd pedagogikgrupper på Facebook värda att besöka och följa. Störst av dem alla är ”iPads i skola och förskola”.
 
Lite skämtsamt kallar Facebookgruppen sin verksamhet för paddagogik (nytt ord men Språkrådet tog redan 2011 upp det på sin hemsida). Surfplattan brukar kallas paddan, det kommer från iPad, och tänker man att denna dator är ett pedagogiskt verktyg så blir det så klart paddagogik för pedagogerna på Facebook som tipsar varandra om hur de ska arbeta med dessa nya plattformar.

Mitt barnbarn som är elva månader har ett tag kvar innan hon ska börja på förskolan. Men tiden går fort så snart är hon där. Och med den takt som hon redan nu på egen hand tar steget in i digitaliseringens möjligheter så är det för väl att pedagoger runt om i landet redan börjat pröva och testa hur de kan använda de nya digitala plattformarna på ett pedagogiskt sätt.

För hur skulle de annars kunna möta mitt barnbarn när hon kommer redan inskolad i hur man kan klicka, swischa och svajpa.
 

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.