Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Mindre tid på Facebook

2013 är året då vi spenderar mindre tid på Facebook. Det svarar 38 procent av 18 – 29-åringar i en undersökning i USA. 26 procent av de som är mellan 30 – 49 svarar likadant.

En av tre funderar alltså på att inte vara på Facebook lika mycket. Det är tuffa siffror för Facebook som står inför en utmaning i att behålla intresset uppe för sitt nätverk.

Men det är också en utmaning för alla de organisationer som ser Facebook som en viktig kontaktyta med sina medlemmar. Vi såg vad som hände med Lunarstorm för några år sedan. Inom loppet av ett halvår tappade sajten förtroendet hos många av de unga som var med. Det var inget som Lunarstorm orkade stå emot utan man fick se sig slagen och så småningom lades sajten ner.

På Lunarstorm fanns fler organisationer för att möta ungdomarna. Svenska kyrkan var ett exempel och man fann här en plattform för att hålla kontakt med konfirmander och även äldre ungdomar.

Idag har Lunarstorm gått i graven och Svenska kyrkan till stor del vänt sitt intresse till Facebook, även här med grupper där konfirmander knyts samman eller grupper för att församlingar ska kunna nå sina medlemmar.

Det är klokt och viktigt för ideella organisationer att på detta sätt söka nya vägar för att nå ut med sitt budskap. Men det gäller att vara på tå och uppmärksamma vindar som byter riktning. När nu så många börjar tala om att de inte kommer att vara på Facebook lika mycket som tidigare måste organisationerna, om de vill fortsätta hålla kontakt, klara av att omgruppera sig.

Sociala medier är inget fast skrivet i sten. Det är en rörelse, stadd i förändring. För Svenska kyrkan, Rädda barnen, RFSU, Röda korset och andra som vill använda dessa plattformar för att skapa dialog innebär det att inte slå sig till ro utan ständigt vara beredd på att söka sig mot nya marker. Också på internet.  

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.