Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

BRIS på nätet lockar nästan bara flickor

De senaste tio åren har inneburit helt nya vägar för BRIS att få kontakt med barn. Det som från början enbart var telefon är idag också BRIS-mejl, BRIS-chatt och ett diskussionsforum där barn pratar med barn.

Nu visar färsk statistik från BRIS att förra året, 2012, blev ett historiska skifte då internet blev den dominerande plattformen för BRIS kontakter med barn.

Vid sidan av BRIS hjälptelefon har ett flertal nya digitala kanaler under de senaste åren börjat användas för att stötta barn. Det har varit framgångsrikt. Antalet kontakter har vuxit mycket kraftigt och mer än än hälften, 55 procent, av dessa sker alltså idag över internet, enligt BRIS rapporten 2013. Ökningen har varit dramatisk bara på ett år. År 2011 låg siffran på 48 procent.

At gå från hjälptelefon till att erbjuda ett stöd via BRIS-mejlen och BRIS-chatten har varit del av en medveten digital strategi från BRIS. I framtiden kommer man att satsa ännu mer på denna inriktning, skriver BRIS i sin rapport över verksamheten 2012. Därför är man nu i full gång med att länka samman mejl och chatt med hjälptelefonen, samtidigt som man tekniskt bygger om hemsidan så att den med så kallad responsiv design lätt ska passa för dator, mobil och surfplatta och därmed bli ännu mer tillgänglig.
 
Den digitala satsningen är något som barnen uppskattar, åtminstone sett till den stora ökningen av internetkontakter, som nu alltså är i majoritet.

Men intressant att notera i sammanhanget är att när internetkontakterna ökar så försvinner pojkarna allt mer. Pojkarna vill hellre ringa och prata med en BRIS-jourare, att skriva via mejl och chatt är främst något som flickorna väljer.

Det är något som BRIS kunnat konstaterat under en längre tid. Redan för tio år sedan skrev BRIS i sin rapport för 2003: ”Med föreställningen att Internet till stor del är en manlig arena, trodde vi från början att BRIS-mejlen skulle bidra till att fler pojkar hörde av sig. Det har visat sig vara tvärt om”.

Faktum är att idag är ungefär nio av tio som får stödjande kontakt av BRIS via digitala kanaler en flicka (2011 års siffror).

De digitala kanalerna är uppenbarligen inte könsneutrala. Det har betydelse vilka plattformar man använder för att beröra människor, för att skapa interaktivitet och dialog. Det här är en utmaning för BRIS som man inte får blunda inför. Frågan från 2003 om hur pojkarna ska nås är fortfarande högst aktuell, också nu när BRIS satsar ännu mer på att utveckla de digitala kanalerna.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.