Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Spelet sprids över världen

Över 9 miljoner starter på en vecka i Umeåföretaget Turborillas turnering i Iphonespelet Mad Skills Motocross! Turborillas tävling fortsätter att locka spelare över hela världen. Senaste veckan, då åttonde rundan kördes, deltog 16 205 spelare från hela världen med att testa den minutlånga banan där det gäller att så snabbt som möjligt ta sig igenom en motocross-bana.

Exakta antalet starter som dessa 16 205 spelare gjorde var 9 154 289 gånger. I genomsnitt ger det 565 startförsök per spelare.

Att ett litet företag från norra Sverige på detta sätt kan slå igenom över hela världen med ett mobiltelefonspel visar på hur nya vägar för företagsamhet ritas upp med stöd av internet. Den nya teknikengör det möjligt att hoppa över flera led av etablering och gå direkt på en världsmarknad.


Tobias Andersson är glad grundare av företaget Turborilla som har stor framgång över hela världen med spelet Mad Skills Motocross.

Tidigare har ett företag ofta första gjort sig ett namn på en lokal och sedan en regional marknad. Har man funnits i Umeå har man kanske första tagit marknadsdelar i Västerbotten, Norrland och sedan kanske hela Sverige innan man varit beredd på en nordisk etablering. Först därefter har man vågat ta steget längre ut i världen.

Den modellen är inte längre nödvändig att följa för de företag som bygger sin verksamhet på tjänster via internet. Att sälja in Mad Skills Motocross mot USA har varit lika naturligt för Turborilla som att försöka lansera det i Sverige eller Norden.

Och med sammanlagt över 40 000 deltagare som testat någon av den pågående tävlingsturneringen så visar Turborilla att gränser idag suddats ut.
 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.