Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Framtidens media

Tidningar och nyhetskanaler som vi följer på nätet kommer snart att veta mer om oss än vad vi själva vet. Det är en framtidsbild som sprids via sajten PaidContent.

Det handlar om ”Intelligent Content”, vilket är ett begrepp som vill fånga in möjligheten att identifiera vem du är, definiera dina önskemål och vanor, och utifrån det formge och designa den information du tar emot via nyhetskanaler.

Det här är en utveckling som talats om i flera år men artikelförfattarna Roger Wood och Evelyn Robbrecht menar att tekniken nu utvecklats i så hög grad att vi börjar kunna se tydliga konkreta genomslag av framtidsbilden.

Annonserna på Facebook har många redan anat och förstått att de ser olika ut beroende på vem som är inloggad. Är man som jag 56 år, man och svensk så får jag en viss form av annonser. En kvinna i min ålder får andra annonser i sitt flöde.

Roger Wood och Evelyn Robbrecht menar att detta kommer att vara en grund för allt vårt surfand ei framtiden. Direkt vi loggar in på en dator, mobil eller platta så kommer vi att bli identifierade och de nyheter som vi serveras blir utformade speciellt efter våra vanor.

Som sagt, det här har vi hört om under flera år, och just därför är artikeln av Wood och Robbrecht intressant eftersom den så tydligt konkretiserar framtidsbildne av våra nyhetsströmmar.

Läs gärna som en förberedelse inför vad som kanske kommer att bli din vardag.
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.