Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Polisen på sociala medier

Jag har tidigare skrivit om hur Bostonpolisen snabbt uppdaterade med nya inlägg på Twitter bara kort efter att de två bomberna exploderat vid målgången till Boston Marathon.

Nu när några dagar gått efter att jakten avslutats är det dags att summera vad som hände. Boston Police verkar ha haft en klok och genomgående bra närvaro på Twitter under den kaotiska veckan då delar av Boston spärrades av. Rak och tydlig information till allmänheten gavs, press och meida fick upplysningar om var de kunde samlas samtidigt som man frågade efter filmer och bilder från dådet från de som var på plats.

Här nedan finns tre utsnitt ur Bostonpolisens twittrande under bombveckan.

Den första visar på att man snabbt var ute och bekräftade att en explosion skett vid målgång, fortfarande fanns inga uppgifter om döda, men väl skakade.

Den andra skärmdumpen visar på hur man utbrister i glädje när en av bröderna togs till fånga. Här kan man ställa ett frågetecken inför hur Bostonpolisen, när den misstänkte bombaren drogs fram ur gömstället i båten, tvärsäkert hävdar att det är den personen som är den skyldige. Allt pekade självfallet mot att det var en av gärningsmännen men polisen bör trots det avvakta med att fälla domen på Twitter.   "CAPTURED!!! The hunt is over. The search is done. The terror is over. And justice has won. Suspect in custody." https://twitter.com/Boston_Police/status/325413032110989313

Det tredje urklippet visar på hur Bostonpolisens närvaro på Twitter gav mängder av nya följare. På bara sex dagar ökade Bostonpolisens Twitterkonto från 54 662 följare till hela 332 142 (14 – 20/4), vilket Bostonpolisen själva jublar över i inlägget nedan..  

Intressant är att när uppståndelsen nu lagt sig kring Bostondådet så kommer en rapport om den svenska polisens närvaro på sociala medier som Brit Stakston tagit fram.

I utvärderingen rapporteras om enkät i vilken har 14 200 personer svarat på hur de tycker att den svenska polisen sköter sin närvaro på sociala meider. 96 procent tycker det är bra att Polisen finns i sociala medier.  93 procent menar att Polisens information är intressant, medan 80 procent säger sig ha fått information eller haft kontakt med Polisen via sociala medier och lika många är nöjda med den kontakt de haft.

I samband med presentationen av undersökningen konstateras också i ett pressmeddelande att det finns flera viktiga utvecklingsområden. Polisen bör utveckla möjligheten att ta emot tips via sociala medier. Sociala medier bör också än mer integreras i polismyndigheternas krisplanering.
Polisens närvaro på sociala medie ska också mer införlivas i den ordinarie verksamheten och inte bara bero på enskilda eldsjälar. Det är också viktigt att värna om myndighetsuppdraget i ton och tilltal, pekas i pressmeddelandet

Mycket intressant och att Polisen tar tag i sin närvaro på sociala medier kan inte annat än välkomnas. Här finns också många jämförelser att göra med andr aländers poliskårer, exempelvis med Bostonpolisens arbete.

 

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.