Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Facebook dött menar unga britter

De unga lämnar Facebook, medan föräldrarna blir kvar. Det hävdas i en EU-finansierad undersökning som följt tonåringar i Storbritannien och deras beteende på sociala medier.

”Vad vi har kunnat hos 16-18-åringar i Storbritannien är att Facebook inte bara dalar, det är till och med dött och begravet. Föräldrarna har nu förstått hur de ska använda sidan och vill använda den för att hålla ihop familjen. Men som svar flyttar de unga vidare till andra häftigare platser”, skriver Daniel Miller, en av forskarna bakom rapporten som tagits fram inom Global Social Media Impact Study.

Snapchat, WhatsApp, Twitter och Instagram är de fyra nya sociala medier som de brittiska unga istället flyttar över till, hävdar Daniel Miller.

Miller påpekar att mötesplatserna har olika karaktär och betydelse för de unga. De allra närmaste vännerna håller kontakt med Snapchat. WhatsApp används för att kommunicera med ganska nära vänner. Twitter med en större skara vänner medan Instagram också kan inkludera främlingar, hävdar Daniel Miller.

Kontot på Facebook, då? Ja, det behålls för att hålla kontakt med föräldrar och kanske äldre syskon som pluggar på universitet.

Innebär dessa nya konkurrenter bland sociala medier att Facebook kommer att gå mot sotdöden? Nej, inte nödvändigtvis, konstaterar Daniel Miller. Men däremot går Facebook mot en förändring och blir något helt annat, den blir en mötesplats för äldre.

Men det innebär också, att om de unga i västvärlden börjar överge Facebook, som undersökningen pekar mot, så kan det leda till att trafiken på Facebooks servrar dalar i framtiden. Det innebär mindre behov av serverkapacitet och då blir det aktuellt att fråga sig vad Facebook kommer att göra med de nya stora datorhallar som byggts utanför Luleå för att ta hand om delar av den stora internettrafik som användarnas närvaro på Facebook skapar.

Om trafiken på Facebook minskar, kommer företaget då att tvingas lämna de stora datorhallarna i Norrbotten? Kan andra företag som är i behov av kyla för sina servrar då ta över hallarna?

Användarnas mönster och beteenden på sociala medier är i ständig förflyttning. Den som står som segrare ena året kan nästa år stå inför drastiskt sjunkande siffror. Här i Sverige kan vi minnas hur Lunarstorm, som en gång var så oerhört dominerande, på bara ett halvår plötsligt övergavs och fick läggas ner. I Umeå fanns det på motsvarande vis en enorm aktivitet på den lokala sajten Apberget, men också den stod en dag inför dalande siffror och gick mot nedläggning.

Att Facebook skulle kunna riskera samma utveckling kan synas vara omöjligt, med tanke på det enorma genomslag över stora delar av världen som sajten har haft på senare år. Men det som hände Lunarstorm och Apberget skulle också kunna ske med Facebook, skvallrar den nya undersökningen om.

Att vända detta blir en utmaning för Facebook. Lyckas man inte kan det bli ohållbart för företaget att hålla kvar vid sin stora investering i Luleå. Vad som då händer med datorhallarna som byggts återstår att se.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.