Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Ta tempen på kunderna

Lördag kväll och jag följer Melodifestivalen inte bara i TV utan också på Aftonbladets Melodifestivalsajt. Där finns det en slags mätare, en kurva som visar vad TV-tittare runt om i Sverige tycker om programmet. På Aftonbladets sajt går det att klicka på olika knappar där högsta betyg är fem plus. Det går att rösta hela tiden, många gånger, gillar man något klickar man på fem plustecken, är det något som är verkligt illa så kan man välja ett minustecken.

Kurvan uppdateras minut för minut, nej, kanske ännu oftare, för mätresultaten tickar fram hela tiden, ser det ut som. Det är nästan så att om någon av programledarna drar ett misslyckat skämt så dyker kurvan omedelbart.

mello140301_02

Kurvan liknar snart en berg- och dalbana, och den avslöjar naket och klart vad som hissas och vad som dissas i programmet. Bottennoteringen den här kvällen kommer strax före 21.00 när programledaren Nour El Refai plötsligt suckar över att något tekniskt fel händer ute i sändningsbussen så att en av kvällens omröstningar inte kommer igång.

Det blir ett litet avbrott men trots att Nour El Refai hanterar situationen professionellt så visar de som röstar på Aftonbladets sajt genast sitt missnöje och kurvan rasar ner i bottenläge.

Sammanlagt fångar mätverktyget in närmare 30 000 röster under tävlingen. Det är i och för sig långt mindre än de 746 000 röster som TV-tittarna skickar in på vilken låt som ska vinna, men det ger ändå en viss uppfattning om hur TV-tittarna reagerar under programmet. Ja, eller åtminstone hur de som klickar på Aftonbladets sajt reagerar.

Aftonbladets tittarmätning är från början ett verktyg som Dohi Sweden i Umeå utvecklat. I Aftonbladets tappning innebär det att man kan följa människors tankar och känslor i realtid kring ett TV-program. I framtiden kan vi dock tänka oss att liknande tjänster tas fram får många andra situationer.

Kanske skulle man kunna tänka sig en variant i samband med att det nya stora köpcentret med 90 butiker och ett splitter nytt IKEA-varuhus år 2015 öppnar i Umeå. Tusentals och åter tusentals kunder kommer då att strömma till köpcentret för att se vad det kan erbjuda. Att då ge dessa en omröstningsmöjlighet typ den som idag finns på Aftonbladets Melodifestivalsajt skulle kunna öppna för helt nya möjligheter att i realtid följa vad kunder tycker om det nya köpcentrat.

Drygt något år kvar till invigningen så än finns det tid för de ansvariga att klura ut någon form av digital tjänst som tar tempen på kunderna. I realtid då, helst.

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.