Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Med självkörande bilar kör ingen för fort

Med självkörande bilar kör ingen för fort. Ingen rattfylla, inga dumma omkörningar, inget fipplande med mobilen som leder till ouppmärksamhet. Men om tekniken havererar eller hackar bryter sig in i bilens styrsystem, vem ska vi då lägga ansvaret på?

Det är hög tid att ta tag i frågorna om självkörande fordon. Det menar myndigheten Transportstyrelsen som i en intern utredning, Autonoma körning, benar upp ett antal frågeställningar kring regler och lagstiftning inför framtidens trafiksystem.

För nu går det fort. Även om det kommer att dröja till omkring 2020 innan vi får se de nya fordonen bli mer vanliga så konstaterar Transportstyrelsen att helt eller delvis automatiserad körning kan komma på våra vägar redan år 2016.

Helt självkörande fordon, där föraren inte ingriper på något som helst sätt under hela färden, tror dock Transportstyrelsen ligger längre fram än år 2020. I utredningen definieras de självkörande funktionerna i fyra olika nivåer. Redan finns exempelvis farthållare i bilar, och det kan ju ses som en första nivå eller andra nivå för självkörande bilar. Men nivå fyra, där fordonet sköter all körning utan att föraren behöver ingripa, dit är det fortfarande långt, menar utredningen.

Men det hindrar inte att frågorna redan nu väcks inför de nya fordonen.

  • Vem är ansvarig för om tekniken havererar och en olycka händer med självkörande fordon?
  • Hur ska försäkringsfrågor lösas vid olyckor?
  • Måste det finnas en förare som kan ta över ratten vid eventuell fara? Behöver körkortsutbildningen ses över?
  • Måste vägsystemen byggas annorlunda med stora ingrepp i samhällsplanering?
  • Vilken del har programmerare och tillverkare för ansvaret om en olycka sker?
  • Finns det risk för att någon olovligen hackar sig in i bilens styrsystem och orsaker olyckor?

Det är stora frågor och vi står helt klart inför omvälvande förändringar i trafiken. Transportstyrelsen är dock överlag positiv till teknikutvecklingen och pekar på att antalet olyckor kan minska när fordon själva tar över i trafiken.

– Vi ser positivt på utvecklingen med självkörande bilar eftersom risken för mänskliga misstag minskar och därmed minskar också utrymmet för människan att begå handlingar som idag är kriminaliserade, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Olyckor som beror på att föraren fipplat med mobiltelefonen och blivit ouppmärksam, somnat, kört för fort, bedömt avstånd fel, varit rattfull – allt sådana olyckor skulle kunna begränsas om fordonet styrs förprogrammerat och autonomt.

Liv kommer att kunna räddas med säkrare fordon, det är många inblandad aktörer överens om, menar Transportstyrelsen. Samtidigt är utvecklingen så skenande snabb att det är viktigt att myndigheter och samhällsplanering är på tå och deltar. Att Transportstyrelsen gjort denna utredning är därför mycket bra.

Etiketter:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.