Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Mental istid igen

buss

Står vid 9:ans busshållplats och vill att mobilen ska säga när bussen kommer. Det är lördag eftermiddag och ett anslag på hållplatsens stolpe säger att bussen kommer 17.31. Fast jag blir osäker och undrar om det är då som bussen lämnar sin ändhållplats? Försöker läsa det finstilta längst ner på anslaget men hittar ingen förklaring.

Men eftersom min mobil vet var jag är, den har ju funktion för positionering, så varför kan jag inte få veta när bussen kommer? Att kunna se i mobilen var bussen är, är något som det talats om i flera år. Men här på hållplatsen, en mörk eftermiddag i snålblåsten, blir det tydligt att genomslaget ännu låter vänta på sig.

”Men, sluta nu, lägg ner”, stönar du kanske. ”Slappna av, gilla läget, sänk axlarna, ta det lite lugnt. Bussen kommer när den kommer, du behöver inte fippla med mobilen hela tiden. Du bli ju bara mentalt stressad, mental istid en gång till!”

Jo, jag hör vad du säger, men det är svårt att värja sig, för den som vill. För det handlar inte bara om busshållplatsen. I framtiden kommer mobilen att ständigt vara din informationskälla utifrån den plats du befinner dig på. Det är ett genomslag som kommer snabbt nu under 2015. Och först i ledet går Facebook som nyligen meddelat att de startar en ny form av annonsering som bygger på så kallad local awareness. Det innebär att en butik kan lägga in annonser på Facebook utifrån den fysiska adressen där butiken ligger. Tanken är att när du är i närheten av butiken ska annonsen poppa upp i mobilens Facebooks-flöde. Men bara då du är fysiskt nära butiken. En bit bort kommer annonsen inte att komma upp i ditt flöde.

Det här är direkt marknadsföring på ett helt nytt sätt där det digitala blir oerhört viktigt. Facebook i mobilen blir en annonskanal som kommer att fullt ut använda sig av positionering. Din mobil vet var den är och därmed vet Facebook också var du är, för där din mobil är, där är du.

”Men jag vill inte ha en massa annonser uppslängda i min mobil!”, stönar du. ”Det ger bara en massa mental stress.”

Okej. Okej. Du behöver inte. Du kan slå av funktionen som gör att annonserna hittar fram till din geografiska position. Du behöver inte ha local awareness.

Eller så kan du ju vägra Facebook. Du behöver inte ha ett konto där. Då slipper du ju reklamen.

”Jovisst, men det blir ju mental istid det också”, hör jag dig säga. ”Utan Facebook har jag ju ingen koll och jag vill ju veta vad andra håller på med.”

Jo, jag inser knipan. Facebook räknar kallt med att både du och de flesta andra kommer att fortsätta ha kvar sitt konto. Och att de flesta kommer att tillåta annonserna att flöda in i mobilen. För samtidigt är det ju ganska bra att få koll på extrapris och kampanjer som butikerna lägger ut.

Själv står jag på 9:ans hållplats och funderar: ”Borde inte bussbolaget ändå fixa fram en funktion som gör att jag kan se i mobilen hur lång tid det är kvar innan bussen kommer?”.

UPPDATERAT: Sonen Johannes ringer och säger: ”Skaffa en Android-telefon, pappa”. Det är vad han har och han menar att med den kan han kolla när och bussen kommer. Får nog kolla upp det där och vad jag kan hitta i min iPhone.

Etiketter: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.